fredag 5. september 2008

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Christopher Heyerdahl

Dette er en skikkelig godbit av en ikke spesielt berømt nordmann. *Trommevirvel* I present to you: Christopher Heyerdahl! Hvor skal man begynne med Christopher? Jeg kan jo fortelle at han er fettern til Thor, Norges eneste Oscarvinner(med unntak av ho med tegnefilmen da... Men ærligtalt, tegnefilm?). Og hvis han har Oscar blod i seg, tenker du, da står vel han i Oscar køen også da? Sånn som Nicolas Cage og Sofia Coppola? Ikke helt.


La oss spille Hvem skal ut?
Jeg vet det er vanskelig å velge mellom Sofia Coppola med sin Oscar for beste regissør, Nicolas Cage og sin Hollywood's Walk of Fame stjerne, Thor Heyerdahl med Dalai Lama og Christopher Heyerdahl som Todd the Wraith i Stargate: Atlantis, men en av dem hører faktiskt ikke hjemme her.

I tillegg til å score rollen som Todd the Wraith så har unge Heyerdahl masse god knask på cv'en blandt annet en episode av Masters of Horror, horrortvserien som lar mester-regissører innenfor sjangeren herje fritt, hvor han ble regissert av Stuart Gordon mannen bak Re-Animator. Chris spiller Caulder i Blade: Trinity med utbredt norsk aksent, noe som satte meg på sporet av ham til å begynne med. Han spiller 'Rocker' den ikke navngitte bråkenaboen til Halle Berry i Catwoman, og han får æren av å bli drept av Necromongosjefen i Chronicles of Riddick, han har spilt i en episode av Lassie og han er med i Highlander 3, hvor karakteren hans bare står oppført som 'Hestehalen'.

Riktig nok er Christopher Heyerdahl født i Canada og bare halvt norsk, men det synes jeg vi kan tilgi siden vi tilgir Liv Ullmann for å være født i Tokyo (det visste du ikke nei), og halvt norsk er norsk nok for meg.
Så kan jeg ta med at i sesong syv av Smallville, som akkurat er ute på dvd (yes!), spiller godeste Heyerdahl Zor-El pappaen til Supergirl, tidligere spilt av Simon Ward.

Så der har du kaliberet til Christopher Heyerdahl.