Viser innlegg med etiketten fakta fra verden. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fakta fra verden. Vis alle innlegg

mandag 20. april 2009

Pumping Iron

Jeg har lenge sirklet rundt dokumentar filmen Pumping Iron, men denne har lenge vært vansklig å få tak i, og absurd dyr. Men nå, på den lykkens dag 25 mai (skjebnen ville det slik at dette også er lønningsdagen min) slippes Pumping Iron: Special Edition! For de som ikke vet det, så er dette en dokumentar om kappløpet mellom T-800 Series Model 101 og Lou Ferringo,(konverter ordentilg føkkings bilde, KONVERTER!) (crap...)nå mest kjent som naboen til han i kongen av Queens, men bør huskes som pre-CGI Hulken. Forøvrig så er dette også filmen hvor guvernøren i California uttaler:


"The greatest feeling you can get in a gym, or the most satisfying feeling you can get in the gym is... The Pump. Let's say you train your biceps. Blood is rushing into your muscles and that's what we call The Pump. You muscles get a really tight feeling, like your skin is going to explode any minute, and it's really tight - it's like somebody blowing air into it, into your muscle. It just blows up, and it feels really different. It feels fantastic.
It's as satisfying to me as, uh, coming is, you know? As, ah, having sex with a woman and coming. And so can you believe how much I am in heaven? I am like, uh, getting the feeling of coming in a gym, I'm getting the feeling of coming at home, I'm getting the feeling of coming backstage when I pump up, when I pose in front of 5,000 people, I get the same feeling, so I am coming day and night. I mean, it's terrific. Right? So you know, I am in heaven."


Well said, Mr Guvernor.

mandag 13. april 2009

Mer WriteaPrisoner

Har forelsket meg helt i WriteaPrisoner.com. Så mange spennende mennesker som sitter inne i Statene, sånn som 34 år gamle Angel Garcia, damen som åpner annonsen sin med:

Want to hear a joke?
Did you hear about the dyslexic devil worshiper? He sold his soul to Santa!
Hun skriver videre at hun 'was born with the gift of kindness in my heart and happiness is never far behind kindness.' En skikkelig god klump der altså, men før du forelsker deg helt bør du kanskje vite to ting: Angel sitter inne for overlagt drap, og; hun er født mann.

Så har vi Cynthia Ray som her har laget en annonse som egentlig ikke gir noe mening i det hele tatt, men jeg tror det er en erotisk novelle om en varulv inni der et sted. Hun sitter inne for medvirkning til mord, men kan prøveløslates allerede i år så pass på!

Biseksuelle John Cooper er av den kravstore sorten, han vil skrive med en snill, morsom, ærlig og smart singel kvinne mellom 25 og 35 år som tilhører religonen Wicca. Det er mulig at jeg tar feil, men sånne kvinner er det få av, og om mulig enda færre av dem nettdater mordere fra Alabama. Det at han avslutter med et Wicca-dikt øker kanskje sjangsene hans...

Dette er en knalljente; livstidsdømte og bifile Judy Lloyd. Du finner ikke mange jenter med hennes utseende noe sted. Judy liker å gå på stranda om natta og å føle sanden under føttene mens bølgene slår inn mot strandkanten. Og hun liker ingenting bedre enn å sitte i en mørk sofakork med en hun er glad i. Utrolig alt hva man kan gjøre mens man sitter i fengsel. I tillegg til sitt gode utseende, så har hun også drept noen.

En annen morder som sitter inne på livstid er Amy Davis, damen med de freaky øynene, som beskriver seg selv som 'outgoing' noe en skulle tro var vanskelig å være når man er sperret inne. Hun liker også å reise, så det er mulig jeg har misforstått hele denne 'sitte i fengsel' greia. Hun skriver også at hun går på collage og tar en AA-degree. Jeg vet ikke hva det er, men jeg antar at hun tar eksamen i en spesifikk type batterier.

søndag 12. april 2009

Lynette Alice Fromme

Nå skal jeg gjøre noe så morsomt som å bare kaste et navn ut i luften, feste på et bilde, og så fortelle morsomme ting før jeg avslører den sjokkerende historien etter på. Her er et bilde til for holde på oppmerksomheten deres. Lynn er på høyre siden mens damen på hennes venstre side er Sandy Good, en frøken jeg kommer tilbake til.
Lynette ble født i California i 1948 og viste tidlig interesse for dans og i 1959 ble hun med i Westchester Lariats, en gruppe som blandt annet har underholdt i det hvite hus, og i 1966 gikk hun ut av high school med eksamen.
Blandt venner ble hun kalt Squeaky, på grunn av lyden hun laget når man kløp henne i rumpa.
De nevnte vennene gikk ned i historien som The Manson Family. Det stemmer, Lynette fulgte, og hun gjør det fortsatt, slavisk en mann som hevdet han fikk kodete meldinger gjennom The Beatles sitt White Album og planla å bygge en underjordisk by under Death Valley hvor han og 'disiplene' hans skulle gjemme seg mens en krig mellom hvite og svarte mennesker raste på jorden over. Så skulle Manson og kompani stige opp og herske over de svarte, som hadde vunnet krigen men skulle vise seg å ikke klare å gjøre noe som helst uten hvitt styre. Naturligvis.

Men hun var ikke med på å drepe kona til Roman Polanski i 1969, men under rettsaken mot Charles Manson var hun blandt de som campet utenfor rettsalen og hevdet hans uskyld. Og også guddommelighet. Og da Manson barberte hodet og skar et kryss i pannen, gjorde Lynn det samme. Det er noen søte bilder av det her.

Men Manson endte i fengsel, og Lynn måtte finne seg noe annet å gjøre så hun dro til Stockton hvor hun rakk å bli mistenkt for drapet på James og Lauren Willett, før hun ble sluppet fri pga manglende bevis. Deretter flyttet hun til Sacramento sammen med sin gode venninne, og fellow Manson elsker, Sandra Good, piken på bildet litt lenger oppe. Der begynte de å ikle seg kapper og byttet navn for å vie seg mer til Mansons religion. Lynn ble 'Red' på grunn av sitt røde hår og Redwood trær, og Sandra ble 'Blue' pga sine blå øyne og havet.
I mars 1975 prøvde hun å få kontakt med Jimmy Page fordi hun hadde hatt et syn om noe ondskapsfult i hans framtid. Hun ble overtalt til å skrive et brev, og brevet ble brent, ulest.

For å sette kronen på verket i sin lange karriere som klin hakke tullat, prøvde hun, i august samme året, å skyte president Gerald Ford på grunn av hans ståsted angående Californias Redwood trær. Det stemmer, etter årevis med avl og genetisk tilpasning har veganerne klart å skape den ultimate Treehugger som her blir tatt hånd om av Secret Service.
Det hører med til historien at 17 dager senere prøvde Sara Jane Moore å skyte Ford også, men selv om hun faktiskt klarte å få av et skudd, klarte heller ikke hun å treffe.

Mordforsøket på Ford førte til at Lynn kom i fengsel (endelig vil mange si), men selv om dette var høydepunktet hennes så ga hun seg ikke. I 1979 måtte hun bytte fengsel etter å ha slått en medfange (Julienne Busic, som i 1976 kapret et fly med en trykk koker) med kloenden av en hammer og i 1987 rømte hun for å treffe Manson, som hun trodde hadde fått kreft.

Siden 1985 har hun hele tiden nektet å bli prøveløslatt, men skulle hun ombestemme seg kan hun være ute 16 august i år.

Så lykke til med det.

fredag 27. februar 2009

Hvor var de da? Kurt Russell

Jeg elsker Kurt Russell, men det er noe for et annet og mye lengre innlegg, en kjærlighetsærklæring. Back in the days, det vil si i 1963 løp sønnen til han som spilte sheriffen i Bonanza bort til Elvis Presley og sparket han i leggen i filmen It happened at the worlds fair. 16 år senere spiller Kurt Elvis i John Carpenters biografi om fyren. Her er Kurt Russell, til venstre for Kevin Costner Elvis, en Elvis etterligner i 3000 miles to Graceland. I den filmen blir han sparket i leggen av en guttunge og signerer en It happened at the worlds fair plate som Elvis. Og han spiller Elvis i Forrest Gump.

tirsdag 6. januar 2009

Hvor var de da?

Alle har vi lest igjennom Se og Hør på tannlegekontoret (kremsthost) og kommet over spalten 'Hvor er de nå?' hvor de graver frem gamle stjerner og, sjokkerende nok, forteller hvor de er nå.


Siden Se og Hør journalistikken har sneket seg inn i alle aviser og tvsendinger med pupper og lokalkjendiser i skjønn forening, går jeg motsatt vei og presenterer:


Hvor var de da?


Nikki Cox nå om dagen sprader hun rundt i tvserien Las Vegas (nummer to fra venstre)men før det, og før hun fikk puppene som har skaffet henne roller siden hun var 16, var hun den lille jenta i Terminator 2. Du vet, når T-1000 har det bildet av John Connor som han viser til alle barna og han sitter i politibilen sin ute på gaten, før han kommer til huset med Connors fosterforeldre. Det lille røde bakhodet som angir John Connor til Robert Patricks blodtørstige morderrobot T-1000 tilhører lille Nikki.

Thats That!

lørdag 27. september 2008

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Dominic Purcell

Det finnes to typer ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood; du har nordmenn i Hollywood som ikke er spesielt berømte(den delen av ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood som jeg har dekket frem til nå), og du har mennesker i Hollywood som ikke er spesielt berømte for å være nordmenn. Sånne som Dominic Purcell:Dominic er født i England, oppvokst i Australia, bor i USA, har irskt pass og altså røtter i den stolte nasjonen Norge. Dominic's fulle navn er Dominic Haakon Myrtvedt Purcell. Lurer på hvorfor han ikke bruker Haakon Myrtvedt i stedet for Dominic Purcell...

Før jeg visste hvem han var så jeg han i en Hallmark produksjon av Moby Dick, sammen med Jean-Luc Picard som Captein Ahab. Han, og klumpenakken hans, er kanskje mest kjent som Lincoln Burrows i Prison Break eller Dracula (å herregud...) i Blade: Trinity (hva er det med nordmenn og Blade serien?). En film som har skjønt det er Equlibrium hvor Batman og Boromir dreper han i første kvarteret. Det er forresten Haakons(smooth) far, mannen som har vært i marinen og endte opp ventilasjonssjaktmontør, som er norsk og Dominics bestefar var fra Bergen (og het Haakon).

mandag 22. september 2008

Henning surfer dating sider og presenterer profiler:

Hu hvor det går! I dag har jeg vært innom en side med det flotte navnet WriteaPrisoner.com og du kan jo gjette hvilke type mennesker man møter på her.

Nettopp. Fanger. Eller inmates som det står her. Det at alle som har kontaktannonsene sine her sitter inne i amerika gjør det hele litt mer juicy, for i amerika er det mange gærninger!
Overskriften som møter deg når du først logger inn på siden er : Prison Pen Pals Seeking Friends, Legal Aid, and Employment
Altså fenglsede brevvenner som søker venner, advokat hjelp og jobb.
Så har, som alle andre amerikanske sider, WriteaPrisoner en lang fraskrivelse av ansvar som det står man må lese før man kan komme inn. Jeg legger med den lange fraskrivelsen også, men jeg klandrer deg ikke hvis du ikke leser den. (den står i rødt)
WriteAPrisoner.com and all of its associates accept no responsibility for, the truth or accuracy of any statement made by advertisers, respondents and prison pen pals. We strongly recommend that you take appropriate safeguards when corresponding with the incarcerated women and men you meet through our site. In advertising with us or responding to a prisoner's personal profile, you agree to hold WriteAPrisoner.com and its owners, employees and agents harmless from all costs, liabilities, damages and attorney fees, resulting from or caused by any reply to such advertisements, personal profiles and legal profiles of incarcerated men and women. You must be at least 18 years of age to enter this site. Inmates, in choosing to place a personal or legal profile with WriteAPrisoner.com in search of correspondence or legal assistance, must understand that they and other providers of information are the publishers of the information contained in WriteAPrisoner.com. We are not the publishers of such information, we simply provide the space for the inmate to place a personal or legal profile on the Internet. In no event will WriteAPrisoner.com be responsible for any incidental, consequential, exemplary or other damage arising from or relating to the use of these services. Potential pen pals are encouraged to verify information about prison pen pals through additional sources, whether prisoners are incarcerated in United States prisons or prisons in foreign countries. Correctional facilities can be contacted directly. See our FAQ page for more information about this. Book marking to a page on this server/site whereby this warning page is by-passed shall constitute an implicit acceptance of the foregoing terms herein set forth.
Hvis du later som du har lest alt dette, vel vitende om at du ikke har gjort det, og trykker 'enter' kommer du inn på hovedsiden. Den har en liten poll om hvor mange brevvenner man har (1100 har stemt) og litt generel informasjon om hvordan WriteaPrisoner vil hjelpe fanger tilbake til samfunnet. Oppe i hjørnet finner man søke modusen.
I Basic Search kan du velge alder, kjønn(du kan velge mellom kvinne, mann eller transgender...), legning, hvor fangen befinner seg, religion, stjernetegn og etnisitet. De vanlige. Så er det noen som ikke er så vanlige; Du kan velge om du vil lese Personal ads eller Legal ads, altså kontakt annonser eller jeg-trenger-advokathjelp annonser. Så er det en boks for fanger på death row som du kan krysse av og en for livstidsfanger.
Det første søket i dag var på Death Row fanger mellom 18 og 19, men der var det ingen, så det andre søket på kvinnelige fanger fra 18 til 29 er det som jeg plukker profiler fra i dag. Søkemodusen viser dem fra yngst til eldst.

Dagens første profil er 20 år gamle Jennifer, som har sittet inne siden 2005. Hun kommer fra Mobile, Alabama og da ringer det kanskje en trailer trash bjelle hos noen og når jeg sier 'Everybody else seen a Leprechan say yeah' så skjønner dere hvor hun kommer fra. Jennifer liker musikk, tegning, craft (gjøre ting med henda), dyr, barn og å skrive poesi. Hun søker en snill og hyggelig venn som nyter livet like mye om henne. Det siste kan jo ikke være så vanskelig med tanke på at hun sitter i fengsel. Alder er ikke noe problem. Til sist i annonsen sin har hun lagt på et dikt som viser at hun føler med soldatene. Fikk du lyst til å sende inn et svar nå? Da kan jeg nevne at denne blonde perlen sitter inne for Assault with Intent to Kill og kan slippe ut til året.
Nå ser det ut som om de har fått problemer på siden sin... Men de forsikrer meg om at alt vil bli i orden hvert øyeblikk...

fredag 5. september 2008

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Christopher Heyerdahl

Dette er en skikkelig godbit av en ikke spesielt berømt nordmann. *Trommevirvel* I present to you: Christopher Heyerdahl! Hvor skal man begynne med Christopher? Jeg kan jo fortelle at han er fettern til Thor, Norges eneste Oscarvinner(med unntak av ho med tegnefilmen da... Men ærligtalt, tegnefilm?). Og hvis han har Oscar blod i seg, tenker du, da står vel han i Oscar køen også da? Sånn som Nicolas Cage og Sofia Coppola? Ikke helt.


La oss spille Hvem skal ut?
Jeg vet det er vanskelig å velge mellom Sofia Coppola med sin Oscar for beste regissør, Nicolas Cage og sin Hollywood's Walk of Fame stjerne, Thor Heyerdahl med Dalai Lama og Christopher Heyerdahl som Todd the Wraith i Stargate: Atlantis, men en av dem hører faktiskt ikke hjemme her.

I tillegg til å score rollen som Todd the Wraith så har unge Heyerdahl masse god knask på cv'en blandt annet en episode av Masters of Horror, horrortvserien som lar mester-regissører innenfor sjangeren herje fritt, hvor han ble regissert av Stuart Gordon mannen bak Re-Animator. Chris spiller Caulder i Blade: Trinity med utbredt norsk aksent, noe som satte meg på sporet av ham til å begynne med. Han spiller 'Rocker' den ikke navngitte bråkenaboen til Halle Berry i Catwoman, og han får æren av å bli drept av Necromongosjefen i Chronicles of Riddick, han har spilt i en episode av Lassie og han er med i Highlander 3, hvor karakteren hans bare står oppført som 'Hestehalen'.

Riktig nok er Christopher Heyerdahl født i Canada og bare halvt norsk, men det synes jeg vi kan tilgi siden vi tilgir Liv Ullmann for å være født i Tokyo (det visste du ikke nei), og halvt norsk er norsk nok for meg.
Så kan jeg ta med at i sesong syv av Smallville, som akkurat er ute på dvd (yes!), spiller godeste Heyerdahl Zor-El pappaen til Supergirl, tidligere spilt av Simon Ward.

Så der har du kaliberet til Christopher Heyerdahl.

Talk Like a Pirate Day

International Talk Like a Pirate Day er over oss igjen 19 september og ble feiret med brask og bram. Da jeg fortsatt skriver innlegg litt på forskudd kan jeg jo fortelle at jeg skal være på jobb hele dagen... ITLAPD burde vært en nasjonal fridag.
ITLAPD ble oppfunnet i 1995 av Ol' Chumbucket (t.h) og Cap'n Slappy på sjette juni men siden den allerede var opptatt (D-dagen) valgte de bursdagen til Cap'n Slappys ekskone så det skulle være enklere å huske.
For å markere dagen vil jeg fortelle om den gangen jeg skulle kjøpe Pirates, verdens dyreste pornofilm å produsere. Jeg kjøpte den på amazon og skuffelsen var stor da det viste seg at jeg hadde kjøpt den sensurerte versjonen (ja, de er så stolte av effektene og historien at de slapp en versjon uten porno) en film med masse dårlig, dårlig skuespill og knapt en flik av hud. Senere, og med finansiell støtte fra Markus, fikk jeg kjøpt den ordentlige versjonen, men fra den klipte versjonen vil jeg presentere et par av replikkene:

- Prepare to be boarded.

- I'd love to drop anchor in your lagoon.

og sist, men ikke minst:

- Pardon me, but would ya mind if fired me cannon through your porthole?

Den offisielle skytshelgenen til Talk Like a Pirate Day er Robert Newman, mannen som portrerte Long John Silver i Treasure Island (og senere i Long John Silver) og Blackbeard i filmen med samme navn. Hadde det ikke vært for hans tykke Dorset dialekt ville aldri ITLAPD blitt til.International Talk Like a Pirate Day er en offisiell hellidag for de som tilhører trosretningen Church of The Flying Spagetti Monster, for som alle vet mener de at pirater er hellige (siden temperaturen i atmosfæren har steget linært med at det har blitt færre pirater(ordentlige pirater med trebein og pappegøyer, ikke asiatere med maskingevær) i verden(et klart tegn på at Det Flygende Spagetti Monsteret anser dem som opphøyde vesner og straffer menneskene))

onsdag 27. august 2008

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Natassia Malthe

Jeg må forte meg litt med Natassia siden hun kan eksplodere ut av 'Ikke spesielt berømt' delen av denne serien. Hun har allerede figurert på forsiden av norske medier/seoghør som Hollywoodstjerne på Petter Stordalen fest. På den annen side har hun truet med å eksplodere ganske lenge nå.

Der vanlige folk kanskje har sett henne er i filmen Elektra hvor hun kliner med Jennifer Gardner.
Når jeg ser over lista med filmer hun har spilt i nå oppdager jeg til min overraskelse at jeg har sett henne i mange filmer, uten egentlig å legge merke til henne. Hun har altså ikke et ansikt man husker(sånn som Steve Buscemi). Hun dukker opp i en film som heter Stark Raving Mad, Sean William Scotts (Stiffler i American pie) desperate forsøk på å bryte typecastingsirkelen han snurrer rundt i, som jeg så en gang på ungdomskolen.
Nå viser det seg også at hun er med i Lake Placid, en film jeg har sett mange ganger, mest sannsynelig som en av damepolitiene. Selv når jeg vet hun er med i en film som er superknall og som jeg har sett mange, mange ganger klarer jeg ikke å se henne for meg.
Det hun fikk oppmerksomhet for sist i norske medier/seoghør var at hun landet hovedrollen i, hold deg fast, Owe Bolls rettpåvideokalkunoppfølgeren til kalkunen BloodRayne, BloodRayne 2: Deliverance. Husk at dette er rollen Kristanna Loken (enda en nordmann(kvinne) alle besteforeldrene hennes er fra Norge)Slenger med et bilde av Natassia som Rayne:
Og et av Loken i samme rolle (jeg har selvfølgelig sensurert det):Så vil jeg få lov å nevne at hun ikke står på rollelista for BloodRayne 3.

torsdag 7. august 2008

Famous Dwarfes: Mihaly "Michu" Meszaros

Andre del i serien som kaster lys over noen av filmverdnens minste bidragsytere og i dag er turen kommet til Mihaly "Michu" Meszaros.Michu, her fotografert sammen med Michael Jackson hos den ungaske utenriksministeren (ikke spør), var født i Ungaren i 1939 (tydeligvis det internasjonale dvergåret med premieren på 'Trollmannen fra Oz') og kjent blandt annet fra filmen 'Se han snakker' hvor han var stuntmann for, ja du gjettet det, babyen. Når Michu ikke stunter rundt i bleier er han med i serier som 'Blossom'.

I 1985 spaserte en fyr ved navn Tim Burton inn i kinoverdnen med en barnefilm ved navn 'Pee-Wee's Big Adventure' og i hovedrollen hadde vi Pee-Wee Herman selv, Paul Reubens (en mann som senere er blitt tatt for å runke på en pornokino(hva har skjedd med verden?) under en visning av 'Nurse Nancy' et sart drama om en kvinnelig sykepleier som bytter plass med sin venninne som er prostituert for å betale husregningen sin (Peter North er med, viden berømt for sitt store lem og lange, treffsikre cumshots) og siktet, men frafalt, for å ha kjøpt barneporno). Paul Reubens gikk så ut i 1988 og laget en oppfølger, 'Big Top Pee-Wee' som blandt andre hadde med seg Dustin "Screech" Diamond, tidligere barnestjerne turned hjemmepornoskuespiller nå mest kjent for å utføre Dirty Sanchez', Benicio del Toro som Duke the Dog-Faced Boy (altså er det en sånn tilbake til røttene grei når han nå skal spille The Wolf-Man) og Kris Kristofferson som sirkusdirektør. Og mitt oppi alle stjernene sitter Michu som Andy.
Men mest berømt er nok Mihaly Meszaros for å ha spilt romvesnet A.L.F. i hele åtte episoder, altså hver gang A.L.F. hadde behov for å flytte seg fra A til B mått Mihaly inn en trang, varm dress å løpe rundt å jage katter.
Nå om dagen bor Michu i Beverly Hills og er medlem i Ringling Brothers and Barnum & Bailey Circus som seg hør og bør for en hver dverg med selvrespekten i behold.

Det er også verdt å nevne at den korteste gata i Hawthorne, California er oppkalt etter han.

mandag 7. juli 2008

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Marit Velle Kile

Så var turen kommet til Marit Velle Kile. Og dette blir et kort innlegg for det hun er en av de spesielt mindre ikke spesielt berømte nordmennene i Hollywood. Jeg klarte ikke å finne et ordenlig bilde av ho en gang.
Marit er født på Ørsta, 13 november 1978 og har vært med i noen strø episoder av tv-serier jeg aldri har hørt om, sånn som 'Blue Murder' og 'NY-LON'. Hun har også spilt inn tre tv filmer jeg aldri har hørt om sånn som 'The best man' og 'She's gone'.

Men der jeg så henne var i Blade 2! Og hvem er denne prominente skuespilleren der? Hvilken rolle har vår egen Marit Velle Kile blandt Ron Perlman og Guillmero del Toro? Hun spiller Verlaine(hun får aldri navnet sitt sagt høyt), den rødhårede vampyren som visstnok er dama til han med slegga.

Så der har du Marit Velle Kile.

lørdag 5. juli 2008

Famous Dwarfes: Michael J. Anderson

Dverger er svært undervurderte i Hollywood, og de har en lang historie der, mye lengre enn andre minoriteter, sånn som mørkhudede (jamen han i 'jazz singer' (1927) er jo neger jo, sier du. Nei, sier jeg, Al Jolson ble sminket svart. Det skulle tatt seg ut om en neger hadde en hovedrolle. Pha!) og homofile. Jeg vil kaste litt lys over noen av disse småttingene som jeg liker best. Starting with: Michael J. Anderson !
Mange husker han som den rare fyren som snakket baklengs(ish) i Twin Peaks, eller som Samson i Carnivale men han har også formet og spilt i en del band og han har vært dataekspert hos NASA.
Michael har fått dobbel dose i form av Osteogenesis imperfecta, eller beinskjørhet (noe som førte til at han vokste opp i rullestol) og Achondroplasia som er den mest vanlige formen for dvergisme (hvis det heter det) og står for rundt 70 % av alle dverger. Bare benskjørheten i seg selv kan gjøre folk små(ved de mest ekstreme tilfellene) fordi bena bøyer seg og knekker til stadighet. Men dette har selvfølgelig ikke plaget Michael her siden han har Achondroplasia i tillegg og dermed må være dverg uansett.
Men i Mullahand Drive, enda en Lynch film, så har Michael fått en stor og flott protese kropp og spiller en vanlig mann.
Jeg vil også nevne at Michael J. Anderson også har spilt i X-files og Star Trek DS9.


Filmer som ikke er tro mot tegneserien: The League of Extraordinary Gentlemen

Alan Moore er nok den mannen med det såreste rumpehullet i verden. Han blir rumpevoldtatt om igjen og om igjen av Hollywood.

Den som får æren av å kjøre staken i ham denne gangen er godeste Stephen Norringhton, regissøren av Blade(som heller ikke er nevneverdig tro mot tegneserien). Sean Connery er det navnet som står på coveret og han leder en gruppe bestående av ho prdama i flyet i Superman Returns, den-gang-kjæresten til Charlize Theron, Priest fra Blade to, en gammel Bollywood skuespiller, julenissen i Seed of Chucky og Dr. Ray Barnett fra Akutten. Og denne 'super'gjengen sloss mot... eh... mest seg selv egentlig.
Tegneserien: Wilhelmina Murray får beskjed av Champion Bond at hun må hente opiumvraket Allan Quartermain, for Queen and country osv. Mina får haike med Nemo til India og kidnapper Allan (han er så full av opium at han ikke klarer å gå. Ikke at han vil heller.) Deretter drar de å rekruterer Mr. Hyde/dr. Jekyll, som er opptatt med å myrde horer i Paris, og den usynlige mannen, Griffin, som ligger med jomfruer på en kostskole i London(de tror at han er den Hellige ånd, siden hele tre jomfruer er blitt gravide).
Så bærer det avgårde for å bekjempe en 'Chinaman', de saboterer krigskipet hans og drar hjem til M (som viser seg å være Moriarty)som svarer med å sette ut sitt eget krigskip som han setter fyr på vest-London med. Så må våre venner stoppe ham.
Filmen: Allan blir hentet utfra Afrika, hvor han drikker brunsprit, og presentert for Nemo, den usynlige mannen Skinner og Mina Harker. Så drar de avgårde for å rekrutere Dorian Gray. Der dukker Tom Sawyer plutselig opp. Deretter bærer det til Paris for å fange Dr. Jekyll/Mr. Hyde. Da er den muntre gjengen samlet og de blir sendt til Venetzia, og filmens dummeste duppeditt gjør sitt inntog. Nemos bil. Fra 1800tallet. Som ser ut som noe fra en garasje i Cribs.Uansett, alt var bare lureri for å kunne stjele 'kreftene' til gutta (og jenta) fra Kalkutta. Så viser det seg at M er slem og så må gutta krutt stoppe ham. Så dør Allan Quartermain. Nesten ihvert fall.
Hvorfor forandret de det? Tegneserien er, igjen, alt for kul, og innholdet alt for tøft til å kunne gjøres om til en film med elveårsgrense. Derfor gjør de som i Constantine, forandrer alt bortsett fra navnet. Tom Sawyer ble kastet inn fordi at en film med masse briter ikke vil selge noe særlig i amerika. Så en amerikaner måtte med. Mina Harker heter Harker, og ikke Murray, kun for å dra en vits på begynnelsen hvor Allan blir gitt et bilde av mann og kone Harker, og blir veldig overrasket når Mina kommer inn og ikke Jonathan.
En film uten spesialeffekter er ikke blockbuster materiale, mener Hollywood. Og det er greit. Men de har jo masse effekter i Lxg, men allikevel må Mina bli helt vampyr å suge tom en masse folk. I serien får vi aldri se henne sånn. Og så ligger hun og Allan sammen. Det kan jeg forstå at de droppa i filmen.
Funket det? Vel... Produsenten Martin Poll og screenwriter Larry Cohen saksøkte 20th Century Fox fordi Lxgfilmen var et plagiat av det manuset Cast of Characters. Og manusene ligner hverandre, men det meste er ting som er satt inn for filmen, og finnes ikke i serien. Alan Moore måtte vitne og... Han kan jo si det selv: "I would have been better treated had I molested and murdered a busload of retarded children after giving them heroin." og "they seemed to believe that the head of 20th Century Fox called me up and persuaded me to steal this screenplay, turning it into a comic book which they could then adapt back into a movie, to camouflage petty larceny." Rettsaken ble avsluttet med forlik, noe Moore så på som innrømmelse av skyld. Det hele resulterte i at der Moore før hadde sagt det var greit å ha navnet sitt på filmen og selge rettighetene og kose seg med pengene etter på, hadde han snudd på flisa. Han har sluttet å selge rettigheter på det som er hans og han vil ikke ha navnet sitt på noe av det han har solgt alt. Pengene han skulle ha fått går i stedet til tegneren. Det var dette de gjorde med Constantine.
Hvordan kan du gjøre filmen bedre? Huff... Jeg har en innrømmelse... Jeg liker faktisk filmen veldig godt, selv om den er noe helt annet enn tegneserien.

tirsdag 6. mai 2008

Henning anmelder: Trollmannen fra Oz

Historien begynner med L. Frank Baums bok 'The wonderful wizard of Oz' i 1900. Baum selv produserte plenty av dårlige, lavbudsjett stumfilmer av sine egne bøker, men aldri noen som skulle nå ut til et større publikum. Men i 1939 slapp MetroGoldwynMeyer sin nyeste barnemusikal, 'The Wizard of Oz' i sprakende Technicolor. Men selve prosessen med å lage filmen var ikke like idyllisk som den merkelige verdenen Oz. Allerede i, det som på fagspraket heter 'pre-production hell', møtte filmen problemer og den enorme giljotinen til MGM fikk kjørt seg. Hodene til Irving Brecher, William H. Cannon, Herbert Fields, Arthur Freed, E.Y. Harburg, Samuel Hoffenstein, John Lee Mahin og Herman J. Mankiewicz, Jack Mintz, Sid Silvers rullet alle, et etter et, pent og pyntelig ned fra Louis Meyers skrivebord. Alle de overfornevnte var screenwritere, manusforfatter, og utkast etter utkast ble kastet ut. (Hehe) Men så skinte solen gjennom skyene da Noel Langley, Florence Ryerson og Edgar Allan Woolf slo i bordet med sitt manusforslag og det ble godkjent. Regissør Richard Thrope ble satt på jobben og i to uker filmet han Judy Garland, som Dorothy, med sitt blonde, krusete hår og baby-doll sminke, dansende i sølvsko nedover en strak og falmet gul sti. Det høres ikke ut som filmen du har sett sier du? Nei, det er det ikke heller. Plutselig en dag rullet også Thorpes hode gjennom studioet og crewet forsto at en ny regissør var blitt satt på saken. George Cukor kastet alt Thorpe hadde gjort og begynte fra scratch. Judy Garland ble den Dorothy vi kjenner i dag, 'the yellow brick road' ble som den skal være og sølvskoene ble 'Ruby Slippers' i anledningen at Technicolor skulle brukes på produksjonen, rød står bedre i farger enn sølv. Men dette skulle heller ikke vare for halvveis i innspillingen ble også Cukor hodeløs. MGM var rådville; hva skulle de gjør? Svaret: De sendte inn filmdoktoren Victor Flemming! Mannen som i årevis hadde reddet halvferdige filmer fra den visse død. Flemming fullførte filmen og er den eneste regissøren som har fått noe anerkjennelse. Dette gjelder for så vidt også 'Gone with the wind' som han regisserte det samme året. Så var det skuespillerne. Judy Garland, yngst og vakrest, tygde piller som en gal for å klare lange og tunge arbeidstimer. I tillegg måtte hun bruke et stramt korsett, som mer enn én gang førte til at hun besvimte på scenen, for å skjule sine kvinnelige former. Buddy Ebsen fikk rollen som tinnmannen og ble påført aluminiumspulver hver dag som en del av sminken. Det ingen brydde seg om å fortelle Buddy, men som han snart merket, var at pulveret og 'limet' som de festet det med var giftig, dessuten tettet pulveret lungene og porene i huden hans. For å sette kronen på verket fikk Buddy en allergisk reaksjon oppå det hele og endte på sykehus i seks måneder. I mellom tiden ble han erstattet av Jack Haley og sminken stille endret fra aluminiumpulver til aluminiummaling. Bert Lahr, som spiller løven, måtte bruke et kostyme som veide i overkant av tyve kilo, dessuten måtte han spise gjennom et sugerør for ikke å ødelegge sminken. Margaret Hamilton, 'The Wicked Witch of the West', har det med å forsvinne i flammer og røyk. Denne effekten fikk de til ved å slippe ut tung røyk, før Margaret falt ned i et hull i scenen og flammer ble sprutet ut. Dette gikk stort sett greit med unntak av den gangen flammene var litt for nærme og smeltet den tunge, kobberbaserte sminken til Margaret fast i ansiktet hennes. Sminken ble fort skrapet av, men Margaret fikk andre og tredjegradsforbrenninger i ansiktet og på hendene. Dessuten satt grønnfargen fra sminken i huden hennes i halvannet år senere. 'Trollmannen fra Oz' holder rekorden for flest dverger i en film, alt i alt 124 stykk minimennesker.'The Munchkin' fikk betalt 50 dollar per uke, om var 6 dager lang. Toto, bikkja, fikk 125 dollar i uka. Alle dvergene, bortsett fra de to som åpner kjeften først, er dubbet over. Ingen av dem fikk dette opplyst og noen av dem tror fortsatt at det er dem som synger i filmen. Det går også en historie om at en av dvergene begår selvmord i bakgrunnen et sted men dette har vist seg å bare være tull. Eller, det vil de i hvert fall at vi skal tro.
Selve historien kjenner vi alle, men det er en ting som er verdt å merke seg; den første til å si noe hyggelig til Dorothy etter at hun lander i Oz er heksa som er ute etter å drepe henne. (I'll get you, my pretty.) Og for å summere historien: En jente blir tatt til et fremmed sted og dreper den første hun ser. Så slår hun seg sammen med tre andre og dreper igjen.

søndag 2. mars 2008

Valget i USA 2008... Still dragging on...

Det er mye mas om hva som er best om dagen; Negere eller Kvinner.

Men jeg tror, samme hvem som vinner i neger/kvinne striden så vil USA's neste president være en, hold deg fast, rik hvit mann.
Jeg mener... Dette er landet som bruker løyndektorer i rettsaker, selv om de VET VELDIG GODT at de ikke er hundre prosent sikre. Og se godt på bildet under her:Og så kan du gjette hvor mange av disse gutta som har stilt som kandidater til guvernørvalg. Hvor mange sa du? Bare Arnold? Å nei du, han helt til venstre, den tidligere wrestlingstjernen Jesse Ventura, stilte i Minnesota til valget i 1999, vant, satt til 2003 og stilte ikke til gjennvalg. Nummer to fra høyre, den beryktede pornoskuespilleren, konemishandleren og bråkmakeren Sonny Bedlam, stilte til valg i 2003 i Kentucky, men tapte.
Så er det Mary Carey (til venstre) da...

Som stilte til guvernør mot Arnie og som, dessverre, endte på tiende plass i 2003. Hun stilte med den friske platformen som ville gi skatter på brystimplantater, mindre skatter på lapdancer og som ville fylle guvernørboligen med live webcams. Selvfølgelig ville hun også slå et slag for pornografien generelt, men øverst på lista hennes ligger å gjøre homofile ekteskap lovlig. Hun hadde også et passe fornuftig Porn for Pistols program som skulle redusere antall håndvåpen, et ønske om spre informasjon om AIDS og at barer skulle være oppe til 4 om morran. Hun har planer om å stille til president valg, bare hun blir gammel nok(minstealder er 35). Det er altså i 2016. Hun bruker banneret A politician you want to be screwed by.

Hvis vi holder tråden hos guvernørvalget i California anno 2003 er det flere spennende kandidater å spore, Angelyne for eksempel:Som egentlig bare er berømt for å kjøpe bilboards og sette opp bilder av seg selv på. Hun var foresten med på De Syv Dødssyndene, under forfengelighet, og slo av en prat med Christopher Skau. Ingen vet helt hvor gammel hun er, men den generelle oppfatningen er at hun er 44 år. Hun endte forresten på 38 plass og stilte som uavhengig (Noe Mary Carey også gjorde, selv om hun nå identifiserer seg som republikaner).

Så var det Daniel Watts som stilte for de grønn og brukte pengene han vant på tvshowet Wheel of Fortune på sitt kandidatur.

Larry Flynt, redaktør og skaper av pornobladet Hustler, stilte også, og endte på syvende plass, men han har jo stilt til presidentvalg, mot Reagen i 1984, så dette var jo nesten et steg tilbake.

Andre obskure kandidater inkluderer Tachikaze, som er sumobryter, Bill Prady, som er tvscreenwriter og som lovet å løse hele statens problemer "in twenty-two minutes and forty-four seconds with two commercial breaks and a hug at the end", Leo Gallagher, komiker som er mest kjent for å knuse ting med slegge (og å krangle med broren sin), og sist, og minst, mini80tallsikonet Gary Coleman (i midten), i det siste mest kjent for å være voldelig han også.

I lys av alle disse kremkandidatene i amerikansk politikk og det faktum at amerikanere velger sine guvernører etter "Har du spilt i Predator" prinsippet tror jeg at jeg kommer til å få rett i mitt første utspill, helt der oppe på toppen.

Bare vent å se.

fredag 8. februar 2008

Superdupertirsdag

Crazy... Jeg har faktiskt en oppfølgings sak til denne her.

Forrige tirsdag var visst SUPERduperTIRSDAG i junaiten. Da var det mye mas om at mange stater skulle velge hva som var best, negre eller kvinner. Jeg tror det var sånn at amerikanerne likte negre best, men man ventet enda på california så man visste ikke helt.
Så ble det stille. Jeg har ikke lest noen verdens ting om det endelige resultatet. Ingenting. Og jeg har faktiskt gått inn for å finne det ut(ikke så veldig hardt da, men jeg har jo lest vg og dagbladet på nett)... Så jeg tenkte jeg fikk spørre Tanja som er utvekslings student der borte, og sånn gikk den samtalen (over msn klokka tre på natta norsk tid):

Henning sier:
Hva ble resultatet av supertirsdag?
tanja sier:
Jeg vet ikke, jeg har vært senge liggende de siste dagene
Henning sier:
Så? Trodde de satte klistremerker på dørene sine borti der jeg
tanja sier:
Ikke så mye her
Henning sier:
Dårlig opplegg der da
tanja sier:
Veldig

Ikke en gang hun vet, og hun bor borti der, så kanskje hele supertirsdagsgreiene bare er en hype fra norske medier? Kanskje hele valget egentlig ikke er så farlig for den gjevne amerikaner? Kanskje de eneste som bryr seg er de som vil velges? Og Chuck Norris(som på illustrasjonen nedenfor synger for at Mick Huckabee (han med gitaren påvenstre side av Chuck) skal få flytte inn på tomta til Dubja)?
Det er veldig frustrerende at bare fordi det er dårlig med pupper (et sett med pupper er det jo, tilhørende en kvinne med et svært pikant privatliv, men det ser ut som det er glemt siden det er skrevet så mye om sigarføringen i det huset før) i en sak så kan norske medier svikte så totalt.

Så, once again; jeg hater norske medier.