mandag 2. februar 2009

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Norma Jeane Baker

Denne nordmannen er i samme kategori som Haakon Myrtvedt litt lenger ned her, men hun er mye mer berømt, faktisk legendarisk, og dermed enda mindre berømt som nordmann. Men det er et skår i gleden her også; hvorvidt hun faktisk var norsk er egentlig vanskelig å bekrefte. Moren, Gladys Pearl Baker, som ikke var norsk, var spik spenna gæren og på et tidspunkt gift med Martin Edward Mortensen og hans far igjen, som også het Martin, var fra Haugesund. Med andre ord; Norma Jeanes bestefar var norsk. Kanskje. For Martin E, skjønte ganske raskt at Gladys ikke satt helt på hengslene og etter et halvt års ekteskap tok han beina på nakken og stakk. Skilsmissepapirene kom i orden et år senere. Et halvt år etter det igjen, altså to år etter at Gladys sist var i kontakt med vår første generasjons amerikaner, kom Norma til verden. Gladys var på dette tidspunktet ikke gift, og siden dette var i 1926 og unger utenfor ekteskapet ikke sto spesielt høyt i stil i Amerika på den tiden, og sikkert godt hjulpet av at Gladys mentaltilstand, endte Martins navn opp på fødselsattesten og; Tada! To semikolon i et innlegg! Og Norma Jeane kvalifiserte seg som innbygger i Det Magiske Kongeriket!

Noen av mine våkne lesere har kanskje lagt merke til at jeg holder tilbake bildet av Frøkna i overskriften, og det er fordi noen kanskje ikke har skjønt hvem det gjelder enda. For hun er selvfølgelig kjent under et annet navn.
Og hvis du ikke har skjønt hvem det gjelder så pines du vel menst du venter.
Pine...
Pine...
Hvis ikke du har skrollet ned alt så skal jeg gi deg et hint. Jeg har et bilde av henne i trappa mi. Og på klokka i stua. Og den lille klokka jeg har foran tven min. Og det er en statue av henne på brygga i Haugesund. En statue som ikke yter henne retferdighet om jeg få si det selv. Nå er jo katta ute av sekken egentlig...
Mine damer og herrer: Marilyn Monroe!
Og bildet jeg har i trappa, som en liten bonus til de trofaste leserne.