Viser innlegg med etiketten hatter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten hatter. Vis alle innlegg

søndag 16. august 2009

Mange hatter gjør ikke en god film

Michael Manns Public Enemies er en ræva film. Batman og Jack Sparrow (whoops, Kaptein Jack Sparrow) veler rundt og skaper ikke noe spenning for noen. For at folk ikke skal merke dette har Michael Mann fylt filmen med festlige hatter. Og her i DetMagiskeKongeriket liker vi hatter. Mann filmer en ganske intetsigende historie med et kamera som er ustøtt, bildene har dårlig belysning, skuespillet (tro det eller ei) er stivt og dårlig og dialektene er latterlige. Det hele ser ut som en student film. Og filmen er alt for lang, aaaalt for lang. Jeg vil aller helst skylde på kameramannen og han som skrev manuset, men jeg tror at Mann har gått etter denne 'dokumentar-looken' med vilje, det bare funker ikke. Og i samme ånd trenger denne filmen sårt et fungerende soundtrack, ikke noe galt med Billie Holiday, men hun virker påtrengt, og de lange sekvensene med stillhet (jeg skjønner at de er der for å understreke lyden som kommer etter) blir pinlige.

Men tilbake til hattene.
Marion Cotillard har fått denne. Jeg liker ikke ansiktet til Marion, det minner om sykesøstra med de store øynene på begynnelsen av Star Trek men ikke på en god måte, og selv ikke den festlige hatten klarer å distrahere meg helt fra det. Dessuten går hun stort sett hattløs, om enn med festlig hår i stedet.
Alle vet at Johnny Depp bruker denne hatten. Mindre kjent er hatten han bruker i dødsscenen sin, den er så festlig at jeg ikke klarer å finne et bilde hvor han har den på, men jeg fant dette. Det er visst en øvelse eller noe sånt for de bruker de samme kostymene. Se for deg Johnny Depp i den stråhatten.
Og Batman har fått på seg denne. Ærligtalt, alle vet jo at Batman ikke bruker geværer...
En annen ting med Christian Bale, en mann alle liker (kanskje med unntak av en fyr på settet til Terminator: Salvation) og jeg personlig har en mancrush på, er føflekken hans. Å som jeg hater den føflekken. Den ja. Jeg vet du har sett den, den er jo veldig synelig. Dæven der var den igjen. I filmen Newsies fra 1994 er føflekken ikke å se, for den gjør først sin debut i The Secret Agent fire år senere. Hvorfor fjerner han den ikke? Den stjeler oppmerksomhet like mye som øya til Kate Bosworth, eller den ene puppen til Thora Birch som henger lavere enn den andre. Dette er sykt irriterende og distraherer fra skuespilleriet. Jeg mener, Bale er jo ikke akkurat redd for å forandre fysikken sin, (her er ikke psykoslankingen til Rescue Dawn og oppbuffingen til The Dark Knight tatt med, men du skjønner tegninga)hvorfor da ikke også føflekken som tar opp store deler av synsfeltet hans? Oppfordring til Batman der altså, fjern føflekken, eller bruk maske på heltid.
Utrolig nok var føflekken i Public Enemies en kjærkommen distraksjon fra det lange møkkaeposet, og kommer på andreplass blandt høyde punktene. De beste bitene av filmen er de som er stjålet fra Manhatten Melodrama, en film som er mye bedre en Public Enemies.

mandag 24. november 2008

Fortsatt konkurranse!

Eirik; Hvis det var sånn at man skulle si en ting hver og så skulle jeg si hva som var rett og det ikke var lov å si det samme to ganger, og jeg har satt et minimum på 10 stemmer, ville konkurransen vært umulig da det bare er 6 forskjellige ting å stemme på.
Konkurransen fungerer sånn (bare forklarer for Eirik en gang til, dere andre har tydeligvis forstått det): Du sier det du har mest lyst på av de alternativene jeg har gitt. Du legger igjen svaret ditt i kommentar boksen. Når jeg har fått 10 forskjellige personer til å svare, skriver jeg ned alle navnene, på de forskjellige 10 personene, på 10 forskjellige lapper som jeg legger i en hatt, en morsom hatt (som jeg har fått låne av paven, kun til dette formålet). Så trekker jeg 1 lapp ut av den morsomme hatten. Den personen som navnet på lappen (den jeg trakk fra den morsomme hatten) tilhører, vinner det fantastiske pcspillet Hellboy: Asylum Seeker.
Skjønner du?

Videre er jeg positivt overrasket over at min syting i forrige uke (nye lesere vil kanskje stusse på at det jeg omtaler som forrige uke er listet opp som 29 oktober, noe som vil gjøre det til forrige måned. Dette kommer av at jeg lagrer tomme innlegg mellom de ferdigskrevne, i tilfelle noe skulle dukke opp (grunnen til at jeg lager innlegg på forhånd er at jeg ikke har pc hjemme) og denne konkurransen har utartet seg sånn at jeg har hoppet over noen ferdig skrevne, derfor er dette innlegget det første 'up-to-date' innlegget siden mai) har gitt resultater (ved mindre det bare er Eirik som jukser). To nye personer har deltatt, Hilde og Kathrine, og vi er oppe i 4 personer! Det er nesten 5 det! Og 5 er halvveis til 10!
Kathrine sender til og med en blunke smiley, om det er for å påvirke meg til å la henne vinne, eller om det er fordi jeg kjenner henne(veldig usikker på begge egentlig da jeg har fått sparsomt med informasjon om både Hilde og Kathrine) vet jeg ikke. Men skulle det gjelde det første så er det som sagt den morsomme hatten som bestemmer, ikke jeg.

Så keep up the good work!
Konkurransen går videre, men paven begynner å bli utålmodig og vil ha tilbake hatten sin.