Viser innlegg med etiketten politikk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten politikk. Vis alle innlegg

mandag 6. juli 2009

Hennings Eget Perfekte Parti

Mener jeg har lest et sted at en eller annen fyr hadde sitt eget parti en gang (jeg gjør dyp og grunding research som alle skjønner), så jeg tenkte at jeg også kan stifte mitt eget parti.

Så her er det; Hennings Eget Perfekte Parti (HEPP)

(For de som har skills i Photoshop så trenger jeg en fancy logo)

Etter et lite søk på lovdata.no så ser det ut til at jeg må ha 5000 personer som kan stemme til å skrive under på at de vil støtte HEPP bare for å få registrert navnet som et politisk parti. Men det får vente, først må jeg få på plass et partiprogram av noe slag. Forslag kan legges igjen i kommentarfeltet.
Hva innspirer en helt ordiner fyr som meg til å gå inn i politikken? Jeg stemte jo tross alt på Jim Morrison og Freddy Mercury ved forrige fylkesvalg. På HEPP's partilister i fremtiden blir jeg jo nødt til å sett opp folk som enda lever.

Jo tenk, i dag kjørte jeg fra Esso og opp til min mor og far. Store deler av veien ble jeg kjørende bak en syklist av typen med trang speedo og hjelm som er dråpeformet fordi syklisten tror det hjelper på farten hans. Det gjør det ikke. For de som ikke er lokalkjent i Moss så skal jeg prøve å forklare. Til å begynne med går veien i oppoverbakke og den er svingete så det går ikke ann å kjøre forbi uten å risikere bil og lemmer. Syklisten gjorde som syklister flest, syklet i veien. I kjørebanen. KJØREbanen. Ikke i syklebanen fordi sykler ikke skal sykle i veien. For å gjøre ting verre så er det fortau der, men på andre siden av veien enn der jeg kjørte, i yttersiden av svingen. Men møkka syklisten insisterte selvfølgelig på å sykle i innersvingen og hindre meg i å komme forbi.

Men hvorfor? Er det noe galt med fortauet? Jeg har aldri (et fy-ord i politikken, jeg må omstille meg litt. 'Sjelden' bør jeg si) hørt noen klage på dårlige fortau, jeg har hørt klaging over manglende fortau, men lite på dårlige fortau.

Ok, kanskje syklisten er bekymret fordi han har en dråpeformet hjelm at han kommer til å sykle så fort at han kan sykle ned fotgjengere. Det SKJER IKKE. Syklister er drit trege, og hvordan vet jeg det? Jo, fordi jeg har kjørt bak dem mange ganger.

Anyway; La oss si at syklisten krasjer med en fotgjenger. Det verste som kan skje er at syklisten detter av sykkelen og får skrubbsår på kneet. (Jeg har krasjet på sykkel, med en som også var på sykkel. Ingen ting skjedde. Sykkelen veltet ikke en gang, vi bare satt ned bena.)

La oss nå si at jeg hadde blitt så drit lei av den kukskalle syklisten at jeg hadde prøvd å kjøre forbi og truffet en annen bil. Det gir konsekvenser.

Poenget mitt er: Det første som skal settes opp på HEPPs parti(propaganda)agenda er en lov som forbyr sykling i veibanen.

Rett og slett fordi det ikke finnes en god grunn til å la dem gjøre det, men det finnes grunner til at de ikke bør gjøre det.



Vedtatt.

mandag 7. januar 2008

Rose Marie


Se for deg en jente. Ja, se for deg jenta på bildet her.

Hun er døpt Rose Marie, verden kjenner henne som Rosemary, men hennes venner kaller henne Rosie. Faren til Rosie heter Joseph og moren Rose, og hun er barn nummer tre av ni. Hun har to storebrødre som heter Joseph jr. og John, senere fikk hun også en niese som heter Maria og som i dag er gift med en som heter Arnold. Jeg kommer tilbake til dem.

Hele familien er veldig politisk engasjert, men Rosie er skjenert og litt enklere enn de andre så hun får ikke med seg alt. Men hun er stort sett glad og fornøyd som barn.

Her er noen utdrag fra dagboken hennes, skrevet mens hun var tenåring:

"Have a fitting at 10:15 Elizabeth Arden. Appointment dress fitting again. Home for lunch. Royal tournament in the afternoon."
"Up too late for breakfast. Had it on deck. Played Ping-Pong with Ralph's sister, also with another man. Had lunch at 1:15. Walked with Peggy. also went to horse races with her, and bet and won a dollar and a half. Went to the English Movie at five. Had dinner at 8:45. Went to the lounge with Miss Cahill and Eunice and retired early."

Rosemary var frustrert over at søsknene raste ifra henne intelektuelt, hun var som sagt litt enkel, og kombinert med puberteten resulterte dette i humørsvingninger, voldsomme humørsvingninger, til familiens store ergrelse. Den politiske familien hadde et rykte å opprettholde, mål å nå, og jeg tror en av hennes søstre sa det best når hun sa at familien så på Rosemary som en "disgrace and failure'".

I ettertid strides de lerde om hvorvidt Rose var utviklingshemmet, eller om hun hadde psykiske problemer.

Når Rosemary var 23 år sendte familien henne på sykehus hvor hun skulle få behandling for sinnet sitt. Behandlings metoden som ble valgt var relativt ny så neurologene Freeman og Watts, som utførte behandlingen, hadde bare gjort det 65 ganger før. Watts ble forresten president over Medical Society of the District of Columbia, så dette var folk som hadde peiling. Og nå skulle Rosemaryfå behandling.

Rosemary skulle lobotomeres.

Dr. Watts beskrev selv prosedyren:

We went through the top of the head, I think she was awake. She had a mild tranquilizer. I made a surgical incision in the brain through the skull. It was near the front. It was on both sides. We just made a small incision, no more than an inch." The instrument Dr. Watts used looked like a butter knife. He swung it up and down to cut brain tissue. "We put an instrument inside," he said. As Dr. Watts cut, Dr. Freeman put questions to Rosemary. For example, he asked her to recite the Lord's Prayer or sing "God Bless America" or count backwards. ... "We made an estimate on how far to cut based on how she responded." ... When she began to become incoherent, they stopped.

Etter lobotomeringen sluttet Rose å med raserianfallene. Hun sluttet faktiskt med alt. Hun bare satt og stirret i veggen.

For to år siden, i dag, døde Rosemary på klinikken hvor hun bodde, i en alder av 86. Ironien i historien er at da hun døde var allerede fire av hennes søsken døde, men hun den første til å dø av naturlige årsaker. Rose Maries etternavn var nemelig Kennedy, noe som gjør henne til søster av blandt andre tidligere president John F., senator Robert F. (som begge ble skutt) og senator Ted (som lever enda). Hennes tidligere nevnte niese, Maria Shriver, er gift med The Guvernator, og egentlig den eneste grunnen til at han er guvernør.

Familien sa jo selvfølgelig aldri til noen hva de hadde gjort med Rosemary, men forklarte det hele med at hun var tilbakestående.

Applaus.

fredag 4. januar 2008

Valget i USA 2008

Det er mulig at jeg har bomma litt angående dette, jeg har i hvert fall ikke satt meg spesielt godt inn i det amerikanske valgopplegget, men jeg tror det blir morsommere å lese da.
Okay, sånn er ståa(såvidt jeg har forstått): Dubjah (W på rapperspråket) har ikke betalt leia på boligen sin og blir kastet ut i år. Siden den hvite koja har sjøutsikt så vil veldig mange ha den. Så er det sånn at yterst få, bare to, får lov å krangle om huset, og nå er det en masse folk som krangler om å få bli en av de to som får lov å krangle. For å få best mulige odds så drar potensielle huskjøpere rundt til meglerne og sier alt det de vil høre (er alle huskjøperne politikere eller?), meglerne er tilfeldigvis ALLE menneskene i USA.
Tradisjonelt gjelder dette egentlig bare rike/middelsrike hvite menn, men i år er vi i den spesielle posisjonen at både en neger (ja jeg tør å si det, hvis Astrid Lindgren turte så skal ikke jeg være noe dårligere) og en kvinne er ute etter eiendommen. Sammen med en haug rike hvite menn selvfølgelig.
Nå har meglerne i Iowa, som er et sted i USA, valgt hvem de vil skal få lov til å være med å krangle om huset og negeren vant (neger og neger egentlig han litt svart(bare en av foreldrene hans er det eller?) men dette skal jo selvfølgelig være sensasjon! Som alt annet i USA. Men jeg har sett en halvneger på husjakt før jeg!) og tulleavisene VG og Dagbladet hadde store oppslag hvor det sto nettopp det.
Men da spør jeg: Er det virkelig ikke flere stater enn Iowa? Det virker nemelig ikke sånn.
Dumme aviser.
Jeg kommer sikkert tilbake med mer, for her er det mye å irritere seg over.