fredag 4. januar 2008

Valget i USA 2008

Det er mulig at jeg har bomma litt angående dette, jeg har i hvert fall ikke satt meg spesielt godt inn i det amerikanske valgopplegget, men jeg tror det blir morsommere å lese da.
Okay, sånn er ståa(såvidt jeg har forstått): Dubjah (W på rapperspråket) har ikke betalt leia på boligen sin og blir kastet ut i år. Siden den hvite koja har sjøutsikt så vil veldig mange ha den. Så er det sånn at yterst få, bare to, får lov å krangle om huset, og nå er det en masse folk som krangler om å få bli en av de to som får lov å krangle. For å få best mulige odds så drar potensielle huskjøpere rundt til meglerne og sier alt det de vil høre (er alle huskjøperne politikere eller?), meglerne er tilfeldigvis ALLE menneskene i USA.
Tradisjonelt gjelder dette egentlig bare rike/middelsrike hvite menn, men i år er vi i den spesielle posisjonen at både en neger (ja jeg tør å si det, hvis Astrid Lindgren turte så skal ikke jeg være noe dårligere) og en kvinne er ute etter eiendommen. Sammen med en haug rike hvite menn selvfølgelig.
Nå har meglerne i Iowa, som er et sted i USA, valgt hvem de vil skal få lov til å være med å krangle om huset og negeren vant (neger og neger egentlig han litt svart(bare en av foreldrene hans er det eller?) men dette skal jo selvfølgelig være sensasjon! Som alt annet i USA. Men jeg har sett en halvneger på husjakt før jeg!) og tulleavisene VG og Dagbladet hadde store oppslag hvor det sto nettopp det.
Men da spør jeg: Er det virkelig ikke flere stater enn Iowa? Det virker nemelig ikke sånn.
Dumme aviser.
Jeg kommer sikkert tilbake med mer, for her er det mye å irritere seg over.