fredag 28. desember 2007

Ron Perlman

57 år. Så gammel er Ron Perlman. Det gjør ham til den eldste personen noen sinne som har spilt en tegneserie/superhelt. Aldri hørt om han? Aldri sett ham før?
Hjalp det?

Første gangen jeg la merke til ham var i Police Academy 7: Mission to Moscow. Da spilte han slemming som var opptatt av Game Boy. Jeg la merke til at han lignet en ape.
Fast forward noen år og jeg leser i Tommy og tigern bladet mitt at det skal lages film av noe som heter Hellboy (dette var før jeg ble ordentlig filmbuff). Det var noen kule bilder i bladet og de beskrev Hellboy som 'en vaktmester som ordner opp i underverdnen og så drar igjen. Og han ordner opp med en steinhånd.' Det hørtes jo flott ut tenkte unge Henning.
Fast forward enda to år og filmen kommer ut på kino. Jeg registrerte at den gikk, men jeg har en tendens til å utsette ting hele tiden. Så på kino kom jeg ikke. Men Hans-Petter hadde sett den og snakket med varme lovord om filmen som nå står mitt hjerte så nær. Så når den dukket opp, forseglet og greier, i brukt handelen som jeg frekventerte i på den tiden (den er jo selvfølgelig lagt ned nå, det er begrenset hvor mange Children of the Corn filmer man kan fense) for 120 kroner fikk jeg prutet den ned tyve(gjerrig allerede) og kjøpte den. Deilige filmen.
Så jeg begynte å interressere meg for apemannen igjen. Og for en karriere fyren har!
Han har gitt liv til Clayface i Batman: The Animated Series, han har hatt en stemme i Fantomet serien Phantom 2040 (som det skal vise seg er umulig å finne på dvd) og han har spilt Bruce Banner/Hulk i Fantastic Four: The Animated Series og Iron Man: The Animated Series.
Gubben har en tendens til å kline seg inn i sminke og proteser sånn som i Hellboy og i tvserien Beauty and the Beast hvor han spiller mot ingen ringere enn miss Sarah Conner, Linda Hamilton!
Ron Perlman har spilt i nyinnspillingen av The Island of Dr. Moreau, en film jeg hadde eid leeenge før jeg så Hellboy. Oi! tenkte Henning, Ron Perlman er med i den? Det har jeg ikke lagdt merke til, den må jeg se en gang til. Som tenkt, så gjort, Henning så filmen og tenkte at hoved-monster-dyret Hyena-Swine måtte være Perlman, for han ligna kanskje litt og var mest på skjermen. Stor var da min overraskelse da det viste seg at Ron spilte Sayer of the Law, en geitehybrydgreie som er veldig opptatt av noen regler som han har fått av Marlon Brando. ("It is a hard way, the way of being a man. Sooner or later we all want a thing that is bad. To walk on all fours. To suck up drink from a stream. To jabber, instead of saying the words. To go snuffling at the earth, and to claw on the bark of trees. To eat flesh, or fish. To make love to more than one, every which way. These are all bad things. These are not the things that men do. But we are men, are we not? We are men because the Father has made us men!")

Ron Perlman har spilt i en Alien film!(og han overlevde) Han har spilt faren til Huckelberry Finn, et fyllesvin som vil drepe sønnen sin for å få en arv som Huck har fått av en gammel dame. Ron Perlman har vært Kurtis Stryker i Mortal Kombat! Mortal Kombat Madderfakker! Han har vært med i Magnificent Seven (hvor han forresten spilte med enda en Terminatorfigur nemmelig Kyle Reese, eller Michael Bein) tv serien, som badass prest, han er Fleet Admiral Sir Terrence Hood i Halo 2 og 3, og i Justice League Superheros spillet er han Batman himself! (og han er en fin Batman i tillegg)

Ron Perlman er skuespiller av yrke, ikke kunstner, noe som resulterer i at han tar det han får rollewise og det igjen betyr at han er med i mye drit. Noe av det over kommer inn under den kategorien, selv om det høres kult ut. Men han er en grepa kar og fine regisører vil ha ham med på fine filmer som hans første hovedrolle, One, i La Cité des enfants perdus. Guillermo del Toro har hatt kjære Ron med i 1993 filmen Cronos, i Blade 2, og i hans andre hovedrolle i Hellboy (hele ni år imellom de to første hovedrollene hans). Og nå! I desember! Er de ferdig med å filme Hellboy 2: The Golden army! Og teasern er ute! Men takket være min noe trege pc kan jeg ikke se den. Men jeg kan se bildene!

Mike Mignola, som har tegnet serien, er jo godt ombord denne gangen også og det er godt å vite. Jeg blir varm inni meg når jeg leser at om Ron en dag skulle bestemme seg for å gi seg som Hellboy så har både Mike og del Toro sagt at ingen får ta over rollen etter ham (det triste er jo det at gubben er gammel og kan ta reapern når som helst). Han er perfekt, rett og slett. del Toro måtte sloss for å få ham for de dumme produsentene ville ha Vin Diesel og vurderte å gjøre The Right Hand of Doom til The Left Hand of Doom, for å gjøre det lettere for eventuelle andre skuespillere å håndtere ting. Men, heldigvis, var Mike og del Toro stae nok til å få det igjennom at gamlingen fra Police Academy 7 skulle være Hellboy. Ron Perlman er tilfeldigvis også skjevhendt, så nok et problem løst.

I Hellboy 2 skal det visst tones ned på nazister (hvorfor det? man kan ikke gå feil med nazister) men de har noe andre greier:Men ingen del Toro film er komplett uten tentakler. Svære tentakler.Og de har en trollprins! Linda Blair ser kul ut igjen, etter å ha spilt psykiatrisk pasient i den forrige filmen. Johann Krauss er med, for første gang, som et flytende-ish medium i en containerdrakt.

Og pysegutten som liksom skulle bli venn med Hellboy i film nummer ono er no where to be seen, så det ligger til rette for enda en superfilm i 2008!