Viser innlegg med etiketten tvserie. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten tvserie. Vis alle innlegg

mandag 17. august 2009

Ikke spesielt berømte nordmenn i Hollywood: Arnie Stenseth

Alle husker vi karakteren Sven Jørgensen fra Twin Peaks, norsktolken for nordmennene som har dratt helt til USA for å kjøpe tømmer. Det er jo en kjent sak at vi ikke har nok trær i Norge.

Arnie sier han var skuespiller i over 20 år allerede før han fikk rollen i Twin Peaks, men jeg har ikke klart å rote opp noen flere roller fra ham. Derimot vet jeg at han er født i South Dakota og at han driver sin egen bedrift sammen med kona etter at han sluttet som skuespiller i 1996. Dessuten liker han ikke Twin Peaks noe særlig.
Og når vi først er inne på Twin Peaks:

mandag 20. april 2009

Moon

Moon Bloodgood, kvinnen som sto for største parten av poengene til Pathfinder i Showdown of cool som jeg hadde i januar i fjor. Nå skal det sies at på den tiden visste jeg ikke at hun var kvinne.
Men nå vet jeg det, for hun har kommet seg ut fra under Karl Urban (bokstavelig talt da det var hun som spilte dattera til høvdingen i Pathfinder) og inn i rampelyset med to filmer, bare i år.

Den første, og kanskje den mest Det Magiske Kongeriket vennelige er oppfølgeren til Kylie Minogue's hotpants epic, Street Fighter. Jo og så var Jean-Claude van Damme med også. Fant denne. Den nye flotte filmen heter Street Fighter: The Legend of Chun Li og starrer Lana Lang i tittel rollen og King Pin som Balrog, bokseren. Moon spiller en politi dame som ikke er med i spillene.Så var det den andre filmen. Når det litt lenger oppe i innlegget mitt står at Street Fighter: The Legend of Chun Li er mer Det Magiske Kongeriket vennelig enn denne filmen så kommer det av at den er mer obskur. Den andre filmen Moon Bloodgood er med i i år er nemmelig Terminator: Salvation som Blair Williams. Til å begynne med så var jeg like skeptiskt til T:S som jeg var til Wolverine, til og med etter at traileren var sluppet. Jeg mener, her har man laget en vanlig B-film (T1), en superfantastisk fengende sci-fi-legendarisk effektpionerende beinhard action film (T2) og en vi-bruker-mye-penger-fordi-vi-tror-vi-kommer-til-å-tjene-mye-penger-på-denne-filmen-fordi-den-forrige-var-så-bra film (T3) og alle tre har handlet om å forandre fortiden for å unngå krigen i fremtiden. T:S foregår i den krigen og kommer dermed til å trenge et fullstendig annerledes plot enn 'No Fate But What We Make'. Ikke misforstå, det kan bli en knall fremtidskrigsfilm, men det burde ikke være noen grunn til å bruke Terminator navnet. Den kunne like godt hete Wall-E's Big Brother. Men når jeg fikk vite at selveste Chip Rommel, fra Baywatch parodien Son of the Beach (helt til venstre, hvis det skulle være noen tvil) skal være T-800 med Arnolds stemme og ansikt digitalt påklistret forandret jeg tone. Nå virker det jo som skaperne tar Terminator greie alvorlig og at vi ikke får en Sarah Connor Chronicles type film. Og så er det Batman som John Connor da. Det er jo gull.

tirsdag 6. januar 2009

Hvor var de da?

Alle har vi lest igjennom Se og Hør på tannlegekontoret (kremsthost) og kommet over spalten 'Hvor er de nå?' hvor de graver frem gamle stjerner og, sjokkerende nok, forteller hvor de er nå.


Siden Se og Hør journalistikken har sneket seg inn i alle aviser og tvsendinger med pupper og lokalkjendiser i skjønn forening, går jeg motsatt vei og presenterer:


Hvor var de da?


Nikki Cox nå om dagen sprader hun rundt i tvserien Las Vegas (nummer to fra venstre)men før det, og før hun fikk puppene som har skaffet henne roller siden hun var 16, var hun den lille jenta i Terminator 2. Du vet, når T-1000 har det bildet av John Connor som han viser til alle barna og han sitter i politibilen sin ute på gaten, før han kommer til huset med Connors fosterforeldre. Det lille røde bakhodet som angir John Connor til Robert Patricks blodtørstige morderrobot T-1000 tilhører lille Nikki.

Thats That!

onsdag 3. desember 2008

All Hail Jannicke!

(Det er forresten fortsatt konkurranse her i Det Magiske Kongeriket)

Jannicke, som skriver bloggen Cortex Feed, for øyeblikket fra eksil i Storbritannia, meldte i slutten av oktober om noe så kult at det kanskje kan samenlignes med å ha en lifesize Superman statue i stua. Ikke kulere tror jeg, men omtrendt like kult:

Jannicke står da til høyre og den smekre karen til venstre er skuespiller Philip Glenister i rollen som DCI Gene Hunt fra Life on Mars (teknisk sett fra oppfølger serien Ashes to Ashes som spiller inn andre sesong i disse dager).
For de uinnvidte så er Gene Hunt en badass politimann fra syttitallets Manchester og det fine med han er at han hater alle. Finnes det en fordom så har han den, og han sier det til deg.
Da er det kanskje på sin plass at han ikke ser helt lykkelig ut på bildet ovenfor, snarere irritert over sin norske fangirl, men hei! jeg er nok bare misunnelig...

torsdag 7. august 2008

Famous Dwarfes: Mihaly "Michu" Meszaros

Andre del i serien som kaster lys over noen av filmverdnens minste bidragsytere og i dag er turen kommet til Mihaly "Michu" Meszaros.Michu, her fotografert sammen med Michael Jackson hos den ungaske utenriksministeren (ikke spør), var født i Ungaren i 1939 (tydeligvis det internasjonale dvergåret med premieren på 'Trollmannen fra Oz') og kjent blandt annet fra filmen 'Se han snakker' hvor han var stuntmann for, ja du gjettet det, babyen. Når Michu ikke stunter rundt i bleier er han med i serier som 'Blossom'.

I 1985 spaserte en fyr ved navn Tim Burton inn i kinoverdnen med en barnefilm ved navn 'Pee-Wee's Big Adventure' og i hovedrollen hadde vi Pee-Wee Herman selv, Paul Reubens (en mann som senere er blitt tatt for å runke på en pornokino(hva har skjedd med verden?) under en visning av 'Nurse Nancy' et sart drama om en kvinnelig sykepleier som bytter plass med sin venninne som er prostituert for å betale husregningen sin (Peter North er med, viden berømt for sitt store lem og lange, treffsikre cumshots) og siktet, men frafalt, for å ha kjøpt barneporno). Paul Reubens gikk så ut i 1988 og laget en oppfølger, 'Big Top Pee-Wee' som blandt andre hadde med seg Dustin "Screech" Diamond, tidligere barnestjerne turned hjemmepornoskuespiller nå mest kjent for å utføre Dirty Sanchez', Benicio del Toro som Duke the Dog-Faced Boy (altså er det en sånn tilbake til røttene grei når han nå skal spille The Wolf-Man) og Kris Kristofferson som sirkusdirektør. Og mitt oppi alle stjernene sitter Michu som Andy.
Men mest berømt er nok Mihaly Meszaros for å ha spilt romvesnet A.L.F. i hele åtte episoder, altså hver gang A.L.F. hadde behov for å flytte seg fra A til B mått Mihaly inn en trang, varm dress å løpe rundt å jage katter.
Nå om dagen bor Michu i Beverly Hills og er medlem i Ringling Brothers and Barnum & Bailey Circus som seg hør og bør for en hver dverg med selvrespekten i behold.

Det er også verdt å nevne at den korteste gata i Hawthorne, California er oppkalt etter han.

lørdag 5. juli 2008

Famous Dwarfes: Michael J. Anderson

Dverger er svært undervurderte i Hollywood, og de har en lang historie der, mye lengre enn andre minoriteter, sånn som mørkhudede (jamen han i 'jazz singer' (1927) er jo neger jo, sier du. Nei, sier jeg, Al Jolson ble sminket svart. Det skulle tatt seg ut om en neger hadde en hovedrolle. Pha!) og homofile. Jeg vil kaste litt lys over noen av disse småttingene som jeg liker best. Starting with: Michael J. Anderson !
Mange husker han som den rare fyren som snakket baklengs(ish) i Twin Peaks, eller som Samson i Carnivale men han har også formet og spilt i en del band og han har vært dataekspert hos NASA.
Michael har fått dobbel dose i form av Osteogenesis imperfecta, eller beinskjørhet (noe som førte til at han vokste opp i rullestol) og Achondroplasia som er den mest vanlige formen for dvergisme (hvis det heter det) og står for rundt 70 % av alle dverger. Bare benskjørheten i seg selv kan gjøre folk små(ved de mest ekstreme tilfellene) fordi bena bøyer seg og knekker til stadighet. Men dette har selvfølgelig ikke plaget Michael her siden han har Achondroplasia i tillegg og dermed må være dverg uansett.
Men i Mullahand Drive, enda en Lynch film, så har Michael fått en stor og flott protese kropp og spiller en vanlig mann.
Jeg vil også nevne at Michael J. Anderson også har spilt i X-files og Star Trek DS9.


mandag 17. mars 2008

Heroes = Et kjedeligere X-Men (en type anmeldelse nesten)

Nå har jeg akkurat trøkket meg igjennom en halv sesong Heroes. En halv sesong fordi serien selges i halvesesonger, men (som med Twin Peaks) også nå (13 februar) er gitt ut som hele sesonger. Alt for å suge penger ut av fansen(forbrukere som det heter hos markedsførings folk).
Heroes er greit nok, men den egentlige grunnen til at folk ikke bare driter i serien og ser en X-Men film i stedet er en haug med ganske spennende cliffhangers på slutten av episodene. Og han japaneren da selvfølgelig, han kan vekke foreldreinstinktet i The Wicked Whitch of the West, så søt er han.
Historien drives fremover på sedvanelig vis, mye vissvass og en spennende cliffhanger (så du MÅ se neste episode også), med slappe plottwister du gjetter et par episoder på forhånd. Og så er det den ufyselige cheerleaderen Claire da, som alle nordmenn bør hate siden hun har vært på den norske ambassaden og levert sin protest mot hvalfangst (jeg har i hvert fall lagdt inn min protest mot hennes hvalfangstengasjemang på imdb forumet hennes). Clea DuVall dukker opp i en gledelig gjesterolle, så da har jeg noe å skylde på når jeg sier at jeg har sett serien.
Men man kommer ikke unna at mennesker som plutselig utvikler superkrefter har blitt gjort før, bare kulere. Derfor har jeg laget en liten Heroes vs X-Men greie for å illustrere hvor mye kulere X-Men egentlig er:
Heroes karakter: Claire Bennet
Evne: Usårbar, dvs. ekstrem regenerering (tar skade, men det fikser seg)
X-Men karakter: Wolverine
Forskjell: I tillegg til ekstrem regenerering har Wolverine adamantium (usårbart metall) belagdt skjellet og kniver ut av knokene. Claire er også en cheerleader og kjører ikke motorsykkel eller røyker sigarer
Heroes karakter: Isaac Mendes
Evne: Doper seg ned og maler bilder fra framtiden
X-Men karakter: Psylocke
Forskjell: I tillegg til sine glimt av fremtiden (som ikke kan kontrollere) er Psylocke en ninja med telekinesiske krefter
Heroes karakter: Peter Petrelli
Evne: Får kreftene til andre mutanter rundt seg
X-Men karakter: Rogue
Forskjell: Rogue må ta på de hun vil ta kreftene fra, og hun skader (og noen ganger dreper) ofrene sine
Heroes karakter: Matt Parkman
Evne: Leser tanker
X-Men karakter: Det er mange, men jeg går for Prof. Xavier
Forskjell: Mens Matt er en politimann som henger i rumpa på Clea DuVall, er Charles Xavier en høyt aktet mann (mutant eller ei). Han er også latterlig mye flinkere med kreftene sine
Heroes karakter: Hiro Nakamura
Evne: Ufatterlige koseevner, i tillegg til å kunne reise i/stoppe tid og teleportere
X-Men karakter: Nightcrawler/Trevor Fitzroy+den rosa Carebearen
Forskjell: Hiro er vanskelig. Han er nemelig det nærmeste Heroes kommer en orginal karakter og for å finne noe tilsvarende i X-Men må man klippe og lime litt. Nightcrawler kan teleportere, mens Trevor Fitzroy åpner portaler (for å gjøre dette må han suge livskraft fra mennesker, så de besvimer. Hiro reiser i tid ved å knipe øynene hardt igjen) som han reiser i tid med. For å kjempe mot Hiro i koselighet må det en Carebear til, og ikke en hvilken som helst Carebear! Nei, vi må sette inn det tunge skytset, den gule eller den grønne Carebearen ville ikke holdt; vi må ha den rosa
Heroes karakter: Nathan Petrelli
Evne: Kan fly
X-Men karakter: Rogue
Forskjell: Rogue er også, i tillegg til alt overfornemte, super sterk
Heroes karakter: Niki/Jessica Sanders
Evne: Har en crazy voldelig side og en snill og bekymret side
X-Men karakter: Jean Grey/Dark Phoenix
Forskjell: Når Jessica løper rundt å river folk i to en av gangen kan Dark Phoenix plukke molekyler i fra hverandre, og dermed oppløse en masse, masse folk samtidig. Og Dark Phoenix har Jean Greys telepatiske og telekinesiske evner


Så X-Men burde saksøke Heroes. Men da ville vel bare Hiro dukket opp og alle hadde blitt venner i en stor gruppeklem...