tirsdag 13. november 2007

Antimattermultiverse


På 30- og 40- tallet gikk superhelter på kino som serialer, episoder på en halvtime som kom en gang i uka på et minimalt budgjet. Utover 50- tallet, og ved ankomsten av tven, døde serialene ut og kinopublikummet måtte vente helt til 1968 og den noe snuskete filmen Barbarella før de fikk se en tegneserie på lerretet igjen.
Men ikke før i 1978 ble det lagt litt sjel i tegneserie baserte filmer. Da kom nemlig storbudgjet filmen Superman, dro fulle hus og ble den mest innbringende filmen fram til da. Marlon Brando jobbet forresten verdens mest innbringende ti minutter, 4 millioner dollar tjente han på sin minimale rolle. I kjent stil spyr Hollywood ut tegneseriebaserte filmer av ymse kvalitet rett etter, men det blir Superman igjen som setter nådestøtet med Superman IV: The quest for peace (1987) og tegneseriene vender tilbake til tv.

Tim Burton tar i 1989 med seg spaden til kirkegården og graver tegneseriebaserte filmer opp igjen med Batman (1989). Filmen spiller inn enda mer penger enn Superman (1978) og Jack Nicholson gjør verdens dyreste rolle noen sinne(takket være at han fikk prosenter av salget av filmen.)

I 1991 gjør han det igjen og, kreativt sett, topper den første filmen med oppfølgeren Batman Returns (1991).

Herretter er det bare nedover, Batman Forever og Batman & Robin er campy fiaskoer og Sylvester Stallones Judge Dredd og Pamela Andersons Barb Wire prøver å vanne tørken men til ingen nytte. Tegneserie baserte filmer er døde. Igjen.

Fram til 2000 når Brian Singer river i med X-Men. Den blir en suksses og Marvel får mot til å kaste sitt flaggskip Spider-man ut i filmjungelen. Den blir om mulig enda større og tegneserie baserte filmer er på moten igjen. Mange filmer, av ymse kvalitet følger: Hulk, Hellboy, mer Batman, Punisher, Fantastic Four, Constantine, Spider-man 2 og 3, X-men 2 og 3, mer Superman, osv...


Jeg liker selvølgelig de gode filmene, men jeg synes også det er gøy med de dårlige filmene, fra tørkeperiodene spesielt(de har en tendens til å være enda dårligere enn de dårligste). Og det er i forbindelse med noen av disse at jeg skriver nå:

Jeg har et anstrengt forhold til lønna mi. Jeg bor jo hjemme, betaler 2000 i måneden men allikevel, og får mat og sånt noe. Så store deler av lønna burde gå rett i sparebøssa... Men akk nei. November lønna gikk i hvert fall til noe fornuftig, jeg driver å kjører opp med bil (igjen!), men jeg har allerede begynt å bruke opp desember lønna. Og gjett hvor!


http://www.antimattermultiverse.com/ hvor man finner gode, forseg gjorte bootlegs av... ting man kanskje ikke har godt av å se. . . Ikke noe griseri, men filmer som Fantastic 4 fra 1994 (ultralavbudgjett filmen som virket, for alle innvolverte, som en ordentlig film som skulle ut på kino, men som egentlig bare var noe lureri for å få beholde rettighetene på figurene litt til).

Den og tvpiloten til Justice League of America er vel de første jeg vil kjøpe...

Så vil jeg kjøpe Captain America filmen fra 1991 (som jeg faktisk har lett etter en stund). Det er en ordentlig film som ble gitt ut på kino og finnes forsåvidt på dvd, men det er bare på region 1.

Så vil jeg kjøpe tvfilmen Generation X, et prosjekt som skulle lansere en tvserie som, av forståelige grunner, aldri bele noe av.

Dette er de juvelene jeg har funnet på denne siden, men jeg kunne også tenke med David Hasselhoffs Nick Fury film, og kanskje Superman the musical...


Så til venner og bekjente: Ingen julegaver i år.