Viser innlegg med etiketten tegneserier. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten tegneserier. Vis alle innlegg

torsdag 12. mars 2009

X-men Origins: Wolverine

Skal vi se...

Til å begynne med så det veldig bra ut. Hugh Jackman, som er verdens beste menneske, likte Wolverine figuren sin så godt at han vill lage en spinoff. Og godt var det, for spinoffen hadde kommet uansett. Hugh Jackman skulle produsere og være badass.
Så begynte ryktene å fly, men nå er vi såpass nærme selve filmen at vi har fått litt fakta på bordet.
Skeptiskt til Sabretooth. Det vil si, Sabretooth gjør nytta si han i X-men, men der er han en evil henchman, med knapt to replikker. I den nye filmen er han halvbroren til Wolverine og tydligvis en stor del av fortiden hans. Noe som betyr at han sikkert kommer til å si mer enn 'Scream for me' og 'You owe me a scream.' Det og så liker jeg ikke folk som heter Lieb.



Så er jeg skeptiskt til han fyren her, etter den ufattelig dårlige scenen i Hellboy 2 hvor Hellboy var barn. Forresten spilt av en dame hvis dere ikke visste det.

Så har produsentene gått og gjort noe dumt, de har gitt etter for fanboys over hele verden som i årevis har mast på å få Gambit med i en film. La oss si det sånn, det er en grunn til at han ikke er med i de tre andre filmene, Gambit er en vandrene hvordan-amerikanere-ser-for-seg-at-franskmenn-er klisje. Som kan skyte kort.

Alt dette var selvfølgelig før jeg så traileren og nå er jeg Wolverine frelst.

lørdag 5. juli 2008

Filmer som ikke er tro mot tegneserien: The League of Extraordinary Gentlemen

Alan Moore er nok den mannen med det såreste rumpehullet i verden. Han blir rumpevoldtatt om igjen og om igjen av Hollywood.

Den som får æren av å kjøre staken i ham denne gangen er godeste Stephen Norringhton, regissøren av Blade(som heller ikke er nevneverdig tro mot tegneserien). Sean Connery er det navnet som står på coveret og han leder en gruppe bestående av ho prdama i flyet i Superman Returns, den-gang-kjæresten til Charlize Theron, Priest fra Blade to, en gammel Bollywood skuespiller, julenissen i Seed of Chucky og Dr. Ray Barnett fra Akutten. Og denne 'super'gjengen sloss mot... eh... mest seg selv egentlig.
Tegneserien: Wilhelmina Murray får beskjed av Champion Bond at hun må hente opiumvraket Allan Quartermain, for Queen and country osv. Mina får haike med Nemo til India og kidnapper Allan (han er så full av opium at han ikke klarer å gå. Ikke at han vil heller.) Deretter drar de å rekruterer Mr. Hyde/dr. Jekyll, som er opptatt med å myrde horer i Paris, og den usynlige mannen, Griffin, som ligger med jomfruer på en kostskole i London(de tror at han er den Hellige ånd, siden hele tre jomfruer er blitt gravide).
Så bærer det avgårde for å bekjempe en 'Chinaman', de saboterer krigskipet hans og drar hjem til M (som viser seg å være Moriarty)som svarer med å sette ut sitt eget krigskip som han setter fyr på vest-London med. Så må våre venner stoppe ham.
Filmen: Allan blir hentet utfra Afrika, hvor han drikker brunsprit, og presentert for Nemo, den usynlige mannen Skinner og Mina Harker. Så drar de avgårde for å rekrutere Dorian Gray. Der dukker Tom Sawyer plutselig opp. Deretter bærer det til Paris for å fange Dr. Jekyll/Mr. Hyde. Da er den muntre gjengen samlet og de blir sendt til Venetzia, og filmens dummeste duppeditt gjør sitt inntog. Nemos bil. Fra 1800tallet. Som ser ut som noe fra en garasje i Cribs.Uansett, alt var bare lureri for å kunne stjele 'kreftene' til gutta (og jenta) fra Kalkutta. Så viser det seg at M er slem og så må gutta krutt stoppe ham. Så dør Allan Quartermain. Nesten ihvert fall.
Hvorfor forandret de det? Tegneserien er, igjen, alt for kul, og innholdet alt for tøft til å kunne gjøres om til en film med elveårsgrense. Derfor gjør de som i Constantine, forandrer alt bortsett fra navnet. Tom Sawyer ble kastet inn fordi at en film med masse briter ikke vil selge noe særlig i amerika. Så en amerikaner måtte med. Mina Harker heter Harker, og ikke Murray, kun for å dra en vits på begynnelsen hvor Allan blir gitt et bilde av mann og kone Harker, og blir veldig overrasket når Mina kommer inn og ikke Jonathan.
En film uten spesialeffekter er ikke blockbuster materiale, mener Hollywood. Og det er greit. Men de har jo masse effekter i Lxg, men allikevel må Mina bli helt vampyr å suge tom en masse folk. I serien får vi aldri se henne sånn. Og så ligger hun og Allan sammen. Det kan jeg forstå at de droppa i filmen.
Funket det? Vel... Produsenten Martin Poll og screenwriter Larry Cohen saksøkte 20th Century Fox fordi Lxgfilmen var et plagiat av det manuset Cast of Characters. Og manusene ligner hverandre, men det meste er ting som er satt inn for filmen, og finnes ikke i serien. Alan Moore måtte vitne og... Han kan jo si det selv: "I would have been better treated had I molested and murdered a busload of retarded children after giving them heroin." og "they seemed to believe that the head of 20th Century Fox called me up and persuaded me to steal this screenplay, turning it into a comic book which they could then adapt back into a movie, to camouflage petty larceny." Rettsaken ble avsluttet med forlik, noe Moore så på som innrømmelse av skyld. Det hele resulterte i at der Moore før hadde sagt det var greit å ha navnet sitt på filmen og selge rettighetene og kose seg med pengene etter på, hadde han snudd på flisa. Han har sluttet å selge rettigheter på det som er hans og han vil ikke ha navnet sitt på noe av det han har solgt alt. Pengene han skulle ha fått går i stedet til tegneren. Det var dette de gjorde med Constantine.
Hvordan kan du gjøre filmen bedre? Huff... Jeg har en innrømmelse... Jeg liker faktisk filmen veldig godt, selv om den er noe helt annet enn tegneserien.

mandag 17. mars 2008

Heroes = Et kjedeligere X-Men (en type anmeldelse nesten)

Nå har jeg akkurat trøkket meg igjennom en halv sesong Heroes. En halv sesong fordi serien selges i halvesesonger, men (som med Twin Peaks) også nå (13 februar) er gitt ut som hele sesonger. Alt for å suge penger ut av fansen(forbrukere som det heter hos markedsførings folk).
Heroes er greit nok, men den egentlige grunnen til at folk ikke bare driter i serien og ser en X-Men film i stedet er en haug med ganske spennende cliffhangers på slutten av episodene. Og han japaneren da selvfølgelig, han kan vekke foreldreinstinktet i The Wicked Whitch of the West, så søt er han.
Historien drives fremover på sedvanelig vis, mye vissvass og en spennende cliffhanger (så du MÅ se neste episode også), med slappe plottwister du gjetter et par episoder på forhånd. Og så er det den ufyselige cheerleaderen Claire da, som alle nordmenn bør hate siden hun har vært på den norske ambassaden og levert sin protest mot hvalfangst (jeg har i hvert fall lagdt inn min protest mot hennes hvalfangstengasjemang på imdb forumet hennes). Clea DuVall dukker opp i en gledelig gjesterolle, så da har jeg noe å skylde på når jeg sier at jeg har sett serien.
Men man kommer ikke unna at mennesker som plutselig utvikler superkrefter har blitt gjort før, bare kulere. Derfor har jeg laget en liten Heroes vs X-Men greie for å illustrere hvor mye kulere X-Men egentlig er:
Heroes karakter: Claire Bennet
Evne: Usårbar, dvs. ekstrem regenerering (tar skade, men det fikser seg)
X-Men karakter: Wolverine
Forskjell: I tillegg til ekstrem regenerering har Wolverine adamantium (usårbart metall) belagdt skjellet og kniver ut av knokene. Claire er også en cheerleader og kjører ikke motorsykkel eller røyker sigarer
Heroes karakter: Isaac Mendes
Evne: Doper seg ned og maler bilder fra framtiden
X-Men karakter: Psylocke
Forskjell: I tillegg til sine glimt av fremtiden (som ikke kan kontrollere) er Psylocke en ninja med telekinesiske krefter
Heroes karakter: Peter Petrelli
Evne: Får kreftene til andre mutanter rundt seg
X-Men karakter: Rogue
Forskjell: Rogue må ta på de hun vil ta kreftene fra, og hun skader (og noen ganger dreper) ofrene sine
Heroes karakter: Matt Parkman
Evne: Leser tanker
X-Men karakter: Det er mange, men jeg går for Prof. Xavier
Forskjell: Mens Matt er en politimann som henger i rumpa på Clea DuVall, er Charles Xavier en høyt aktet mann (mutant eller ei). Han er også latterlig mye flinkere med kreftene sine
Heroes karakter: Hiro Nakamura
Evne: Ufatterlige koseevner, i tillegg til å kunne reise i/stoppe tid og teleportere
X-Men karakter: Nightcrawler/Trevor Fitzroy+den rosa Carebearen
Forskjell: Hiro er vanskelig. Han er nemelig det nærmeste Heroes kommer en orginal karakter og for å finne noe tilsvarende i X-Men må man klippe og lime litt. Nightcrawler kan teleportere, mens Trevor Fitzroy åpner portaler (for å gjøre dette må han suge livskraft fra mennesker, så de besvimer. Hiro reiser i tid ved å knipe øynene hardt igjen) som han reiser i tid med. For å kjempe mot Hiro i koselighet må det en Carebear til, og ikke en hvilken som helst Carebear! Nei, vi må sette inn det tunge skytset, den gule eller den grønne Carebearen ville ikke holdt; vi må ha den rosa
Heroes karakter: Nathan Petrelli
Evne: Kan fly
X-Men karakter: Rogue
Forskjell: Rogue er også, i tillegg til alt overfornemte, super sterk
Heroes karakter: Niki/Jessica Sanders
Evne: Har en crazy voldelig side og en snill og bekymret side
X-Men karakter: Jean Grey/Dark Phoenix
Forskjell: Når Jessica løper rundt å river folk i to en av gangen kan Dark Phoenix plukke molekyler i fra hverandre, og dermed oppløse en masse, masse folk samtidig. Og Dark Phoenix har Jean Greys telepatiske og telekinesiske evner


Så X-Men burde saksøke Heroes. Men da ville vel bare Hiro dukket opp og alle hadde blitt venner i en stor gruppeklem...

tirsdag 15. januar 2008

Filmer som ikke er tro mot tegneserien: Batman Robin

Ærligtalt, hva skjedde her? Noe skjedde, så absolutt, men det meste var neonlys, mannelige dansere på rulleskøyter og Batman franchisen ble gravd så langt ned i bakken at det tok 8 år å få den opp igjen. Jo, og så var guvernøren i California skalla og spraymalt blå.

Tegneserien: Mr Freeze er en puslette forsker som bruker intelektet sitt til å gjennopplive sin nedfrossete kone. Bane er en ustoppelig juggernaut som slipper fri alle fangene i Arkham, han spiller byen Gotham som et sjakkspill, og han brekker ryggraden til Bruce Wayne noe som gjør ham lam. (Han kommer seg igjen, selvfølgelig)
Filmen: Mr Freeze roper "Chill out!" så fryser han folk.
Bane er blitt degradert til Poison Ivys bodyguard og han grynter litt når han må på do.
De mørke temaene og skyggene fra de to første filmene er borte, og vi sitter igjen med nok glowsticks og selvlysende maling til å gjennskape både 90 og 80 tallet. I tegneserien er Batgirl datteren til Commissioner Gordon. I filmen HAR BATMAN GUMMI NIPPLER.
Hvorfor forandret de det? Den forrige filmen, Batman Forever, var den første til å fronte den lettere, tullete tonen(med neonlys på skurkenes tommy guns og alt ting) og den tjente inn tonnevis med penger. Så studio tenkte at det funket jo så hvorfor ikke?
Funket det? Vel... Filmskaperenes to timer lange leketøysreklame ble motatt som den dritten den er og rev med seg Alicia Silverstones karriere samtidig.
Hvordan kan du få filmen til å bli bedre? Se den med kommentarer fra Joel Schumacher(Batmans værste fiende). Det er en eneste lang unnskyldning.

onsdag 19. desember 2007

LebowskiFest! ComicCon!

To ting til å føre på To Do lista mi:

- Delta på LebowskiFest.
- LebowskiFest er en festival som går over en helg. Det hele begynte i Kentucky i 2002 hvor noen lyse hoder fant ut at en helg bare dedikert til filmen The Big Lebowski (1998) ville være en god idé. Dette på går enda og, så vidt jeg forstår, så har de en annual LebowskiFest i Kentucky i året og en to-tre andre rundt om i verden. Den neste er i Chicago i mars, på tiårsjubileet til premieren på filmen, men den får jeg desverre ikke vært med på, på grunn av økonomiske årsaker (alt skal spares til Paris turen). Første kvelden skal filmen vises på en leid kino, andre kvelden er det konkurranser som beste kostyme, lengst reisende og lignende. Siste kvelden er det bowling og sprit som står på programmet. Det hender de har kjendiser innom også, Jeff Bridges (The Dude) har vært der, Peter Stormare... og han som The Dude er basert på, den ekte fyren, pleier å stikke innom. Så alt ligger til rette for en jævli festlig helg.
- Delta på ComicCon i Santiago.
- ComicCon i Santiago er en av verdens største nerdemesser, hvor folk kler seg ut som sine favoritter (tenk deg en hel sal full av Gandalfer, grønne Hulker, røde Hellboyer og blåe Beasts), og store studioer promoterer sine nye filmer. Der vil jeg være.

lørdag 15. desember 2007

Filmer som ikke er tro mot tegneserien: Constantine

Keanu Reeves spiller en mann i en sort frakk viss skjebne er å oppdage den sjokkerende sannheten at verden ikke er som vi tror den er, men bare en illusjon som gjemmer en hær av overveldene fiender. Så, egentlig, Matrix med kors.


Tegneserien: I tegneserien (som heter Hellblazer) er John Constantine en stygg-i-munnen lurifaks som utnytter både himmel og helvete med skitten taktikk og minimalt med overnaturlige dingsbomser. Han er forresten også bifil.
Filmen: I filmen er han en angrende katolikk som dreper demoner for å redde sjela til en
dame, viss søster han har the hots for, og fortjene en plass i himmelen. Keanu mener tydligvis at alle rollene han tar må være av typen 'frelser' av første rang. Det overrasker meg at Bill & Ted's Excellent Adventure ikke inneholder en scene hvor de drar tilbake til Jesu tid, noe sprøtt skjer og det hele ender med Ted dør for våre synder.
Som i tegneserien får Constantine demoner til å kurere lungekreften hans. Men, etter at han får det til i filmen, så slutter han å røyke. Ærlig talt! Nå har han nettopp irritert Satan(ikke han som frekventerer med Børre) så til de grader at han tar knekken på lungekreften hans og så slutter han å røyke?! Lungene dine er magiske! Om ikke annet burde han begynne å røyke fire-fem om gangen, med filterne brukket av og med tuppen dyppet i tjære! Og de nevner ikke legningen hans med et ord.
Hvorfor for forandret de det? Si hva du vil om tegneserier, men de slår Hollywood når det kommer til det hele moralsk tvetydighet greia. Keanus Constantine har akkurat nok feil og mangler til å være kul, og, på ekte Hollywood vis, har han mistet alle når filmen er slutt.
Merkelig nok så var ikke det å ta bort alt som er kult med tegneserien godt nok. De gjorde om på små trivielle ting også, sånn som utalelsen av navnet hans(i filmen rimer det på 'tangerine' i stedet for 'turpentine'), han ble amerikaner isteden for britte, og produsentene la veldig lite i å få Keanu til å ligne på Sting, som var den orginale inspirasjonen til karakteren. Man spør seg: "Hvis man må forandre alt, hvorfor lage filmen i det hele tatt?"
Funket det? Alan Moore, skaperen av Constantine, ba om å ikke få navnet sitt i nærheten av filmen(nå gjør han det hele tiden, med alle filmer som er laget av greiene hans, men det betyr ikke at Constantine ikke er dårlig.)
Hvordan kan du gjøre filmen bedre? Du lukker øynene når Keanu er i bildet og holder hånda over han når Peter Stormare dukker opp.

onsdag 12. desember 2007

Bah! Humbug!

Stor er min skuffelse da det viser seg at jeg ikke kan bruke M-koppen min i M-usbhubben. Sikkert fordi koppen er av metall, men okke som! Skam dere, Schibsted Forlagene, skam dere! Her kunne man valgt en annen løsning. Koppen er feiende flott den, men ærligtalt så burde de to M-produktene være mulig å bruke sammen.

Men da får vel usbhubben fortsette å støve ned da.

mandag 10. desember 2007

Eksamen og kopper!

Etter å ha studert det norske bloggerlandskapet (mye på samme måte som Ozymandias i Watchmen) ser jeg at det er eksamenstid igjen. Så til alle som slaver over nynorskbøkene:

Dere skulle gått yrkesrettet. Erta Berta!

Videre har dagen i dag vært dominert av kopper. Ikke sykdommen, men kopper som man kan drikke av. For noen uker siden fikk jeg, som vanlig, mitt M blad (november utgaven) i postkassa, men denne gangen var det suplementert med en kupong som lovet en eksklusiv termo-kopp til alle nye abonnenter. Da jeg ble abonnent i fjor fikk jeg en eksklusiv USB-thub (en koppvarmer som du plugger i usbåpningen på pcen) som fortsatt ligger uåpnet på hylla over pulten min. Hvorfor har jeg ikke brukt den? Hovedgrunnen er vel at jeg ikke er noen spesiel fan av varme drikker og at jeg hater kaffe. "Men så har jeg jo heller ikke hatt en eksklusiv M kopp før heller!" tenkte jeg og fylte inn kupongen og la i postkassa (ikke min altså men den røde på hjørnet) uten å tenke noe særlig mer over det. Men så kom desember nummeret av M og det var suplementert med en regning over neste års M blader. Så nå hadde jeg altså to abonnenter på samme bladet, et løpende og et nytegnet.

Jeg hadde oversett den biten med NYE abonnenter og sendt inn på måfå. Men jeg er ikke tapt bak en vogn og etter en heftig mailkorrespondanse med Tove fra schibstedforlagene hvor jeg poengterte det dumme med at jeg egentlig bare kunne si opp mitt løpende abonnement, ta opp et nytt et til samme prisen OG få den koppen som var mitt ultimate goal. Tove var forsåvidt enig men for moroskyld skulle hun la mitt løpende gå, ødelegge min nytegning og gi meg koppen. Jeg kalte henne en nytenkende rebel innen bladbyrokratiet og alt var vel i verden igjen.

Så bestilte jeg meg en Hasselhoff kopp fra Kapowgifts. Dette var mye enklere.

Don't Hassel the Hoff!

fredag 7. desember 2007

Filmer som ikke er tro mot tegneserien: Judge Dredd

Sylvester Stallone spiller Judge Joe Dredd, en sosiopatisk utdeler av framtidige rettferdighet som må møte mutanter, lovløse borgere, en gal klonet bror og korrupte politikere. Alt dette mens han bare eier et sett med klær (som har et ørnehode i gull på høyre skulder) og lesper. Han møter disse tingene ved å skyte dem.

Tegneserien: Tegneseriens Judge Dredd har alltid vært en abstrakt figur, et Dirty Harry-aktig sombol som hans (britiske) skapere brukte til å latterlig gjøre og analysere totalitarisme, fasisme, komplekse spørsmål om lover og rettigheter, og å disekrere den arketypiske amerikanske übervoldlige action helten. Selvfølgelig med masser av ironi.

Filmen: Stallone, berømt for sine roller hvor han slår folk bevistløse og dreper folk med kniver på størrelse med Europa, valgte å fokusere mer på 'arketypiske übervoldlige action helt' delen, og lot være å ta med den, tydeligvis, alt for kompliserte ironien.I tegneserien tar ikke Dredd av seg hjelmen (noe som understreker det 'abstrakt figur' greia) men, når produsentene betaler ti millioner dollar for å få Sylvester med i filmen sin, så vil de se hans gjennomborende blikk og de grasiøse poseleppene i all sin herlighet, så hjelmen ble tatt av. Det var da, i hvert fall jeg, skjønte at dette ikke var en Judge Dredd film, men en Sylvester Stallone film.
Hvorfor forandret de det? I 1995 var tallet på Sylvester Stallone fans vs. tallet på Judge Dredd fans rundt en million til null. Så Judge Dredd ble rett og slett et kostyme som Sylvester kunne ta på seg.Funket det? Historien bak en tegneserie mister liksom gnisten når man fjerner alt, bortsett fra navnet på karakteren. Og: filmen kostet 90 millioner å lage og spilte inn 25 millioner i USA.
Hva kan du gjøre for at den skal bli bedre? Dropp alle illusjoner om Judge Dredd og bestem deg for å se en Sylvester Stallone film i stedet. (Gjør dette en film bedre? spør du. Ja, se delen om kniver på størrelse med Europa.) Dette funker best hvis du er bestemt på fohånd.

torsdag 22. november 2007

Filmer som ikke er tro mot tegneserien: Hulk

Ang Lee, mannen som har gitt oss den myke, sjelsøkende homse cowboy filmen Brokeback Mountain og den myke, romantiske, episke filmen om hvordan kinesere kan fly, trodde at han ville være den perfekte regissøren for en film om en enkel, bortimot stum, bølle som knuser tanks.

Det var han ikke.
Tegneserien: Bruce Banner havner i nesdslaget til en atombombe, og tilbringer hver utgave som Hulken mens han banker dritten ut av militært personel og superskurker. Noen ganger blir han konge på en planet etter at han har banka dritten ut av romvesner.
Filmen: Filmen bruker upraktiskt mye tid på å utvikle karakteren til Hulkens pappa (David Banner) og generelt ploger den rundt i ingenting spennende en times tid før Hulken dukker opp og knuser ting.
David Banners farlige eksprimenter med seg selv, kombinert med at Bruce blir bombadert med gamma stråling og noen nanobotter kasta i blandingen for å være på den sikre siden (les: ingen grunn) resulterer i at han blir til Hulken.
Hvorfor forandret de det? Det virker som om de har lagt ned mye krefter i å få denne tegneseriebaserte filmen psykologisk virkelig og vitenskapelig realistisk.
Den prisvinnende Ang Lee så tydligvis en tegneserie med Hulken som knuser et jagerfly mens han skriker "HULK SMASH" og bestemte seg for at dette ville bli en super film å dvele over det psykologiske aspektet ved å være menneske.
Funket det? Nesten. Helt til de enorme mutant hundene dukket opp. Jada, med dem så fikk Shrek, eh Hulk, noe som så mer falskt ut enn seg selv å banke opp, men det hindrer dem ikke i være absolutt poengløse og tilbakestående.
Hva kan du gjøre for at filmen skal bli bedre? Bare spol en time frem, til der klokka til hulken detter av, og se den derfra.

Ebay; Mulighetenes Marked!

Hva Henning byr på akkurat nå! The Killing Joke: Alan Moores Batman epos. Her får vi se Jokers tilblivelse og boka er også basisen for den nye Batman filmen, The Dark Knight!
Metal Gear Solid: Sons of Liberty, tegneserien # 1- 12: Ikke vet jeg helt historien i det her men den godeste Hideo Kojima (Metal Gear skaper/Gud) har godtatt at den ble laget, så bra må det være. La oss håpe at den inneholder The Death of Raiden! (selv om han skal være med i MGS4 *riste på hodet*)
Metal Gear Solid: Sons of Liberty, tegneserien #0: Teaser til den ordentlige tegneserien.
Pamela Anderson Poster: Før silikon, før bleket hår, før Mr. Lee (hihi), før vhsen(nesten), var hun kun Pamela Anderson,poster pike(Blue Zone Girl) for Labatt øl. Forøvrig i 1989.
Golden Dreams 1955 calendar: Før bleket hår, før berømmelse og navnebytte var hun kun Norma Jean, en all american girl som ville hjelpe de amerikanske soldatene med å holde motet oppe. Det bør nevnes at Marilyn Monroe faktiskt har bekreftet at det er henne på bildet. Jeg har sett at et ordentlig auksjonshus la ut denne med en start pris på 200 dollar og hele greia endte på 360 dollar. Vanligvis koster denne rundt 20-40 dollar. Sucker!