lørdag 19. januar 2008

Fremtiden ble oppfunnet på åttitallet: Hvor er robotene?

Jeg har blitt lovet roboter. I årevis har jeg sett fremtiden bli brettet opp foran øynene mine på film, og fremtiden har roboter. I og med at fremtiden ble opptenkt på åttitallet så burde de ha hvert her nå. Robotene altså.

Men her sitter jeg med "iPod" og "mg3 mobil".

Her kommer noen av de robotene jeg burde ha rundt meg i stedet for "skritt-teller" og "internett".

ED-209 (RoboCop) Hvis vi ser bort i fra vår moralsk prøvede helt, som jo strengt tatt er mer menneske enn robot, så har vi denne nyvinningen. Og hvis vi ser bort i fra litt her også, noen mindre svakheter ("trapper") så er dette tre ganger bedre enn Phillip Bain (for dere som ikke er kjent med mossesjarongen så er Phillip Bain den politimannen som tropper opp på skolene for å lære deg om trafikkreglene før han, ti år senere, tar fra deg lappen for ikke å ha overholdt nevnte regler.)

Det noe dårligere nåtids substituttet: Phillip Bain
Tegn på at vi er på rett vei: Destruktive tendenser og generelt hat mot menneskligheten
Mangler: Blank lakk og doble maskinpistoler

KITT (Knight Rider)
Ta Stephen King's Christine, en dæsj med gutta i A-Team og to dæsjer med merkelig mann/bil seksuell spenning og du har en av de mest mystike robotene noen sinne. Noe som få vet er at KITT ikke var noen spesial effekt, men en ekte, og fungerende robotisk bil. Men, for å beskytte hemmeligheten rundt bilens eksistens, samlet Hasselhoff hele Knight Rider's cast og crew, med familie, drepte dem med bare hendene, begravet dem på stranden, for så å bygge et utkikkstårn over som han vokter den dag i dag.
Det noe dårligere nåtids substituttet: Hybrid biler
Tegn på at vi er på rett vei: Skikkelig hightech samtidig som det er en bil
Mangler: Evnen til ikke å eksplodere i over seksti kilometer i timen
Data (Star Trek: The Next Generation)
Han er super sterk, super kjapp, og super smart, på en ganske standard robotmåte, men på bunnen vil han egentlig bare være en av oss gutta. Jo! Også gjør han sånn greie hvor han bruker datan ved å bevege henda skikkelig, skikkelig fort. Det er ganske kult.
Det noe dårligere nåtids substituttet: Wikipedia
Tegn på at vi er på rett vei: Øyeblikkelig tilgang på all viten i universet, generelt med gode intensjoner
Mangler: Skikkelig-raske-hender-trikset, mystisk godt taimet komisktaiming
Harrison Ford (Blade Runner) Er han en replikant? Eller bare en hardkokt, sjangerblandene Han Solo look-alike? Hvem vet?! Uansett så tar jeg min unge pre-Flockhart Harrison Ford any day fremfor alternativet, en halvfeit, gammel mann med ring i øret.

Det noe dårligere nåtids substituttet: Harrison Ford
Tegn på at vi er på rett vei: Han er jo, åpenbart, Harrison Ford
Trenger forbedringer: Firewall, Hollywood Homicide, den ørering greia, distinkte ikke-robotiske tegn på aldring

The Terminator (The Terminator)Noen ganger, så må en robot bare ville knuse menneskligheten, ikke sant? Så, om mannen med den tunge aksenten er her for å beskytte meg, eller drepe meg, er like spennende hver gang.

Det noe dårligere nåtids substituttet: Al Gore
Tegn på at vi er på rett vei: Dommedags profetier, staktato uoverbevisende dialog
Mangler: Morderiske bersjerkerganger, snappy catchphrases

Optimus Prime (The Transformers)Herregud, hvor skal jeg begynne? Han er en robot! Han er en semitrailer! Rød, hvit og blå madderfakker, Norges store sønn foh' shå'!

Det noe dårligste nåtids substitutt: Jack Bauer
Tegn på at vi er på rett vei: Hat mot alt som er ondt, skikkelig god med skytevåpen
Trenger forbedringer: Stadig tilbake trekkende hårfeste, nekter stadig å bli til en semitrailer